DVD: Medea

Theo van Gogh's Medea. Hoppa, meteen beladen. Gelukkig past dat wel bij een Griekse tragedie, dat is bij voorbaat al sinister. Al eerder gebruikte Theo een tragedie als gietvorm. Najib en Julia is duidelijk geënt op het overbekende verhaal van Romeo en Julia. Theo heeft in zijn variant van Medea het geheel verplaatst van de oude Grieken naar de Nederlandse politiek. Dat ook hier genoeg te halen valt voor een kritische filmmaker, hoeft niet echt uitgelegd te worden. De bouwfraude. Balkenende I, II & III en de D66. De LPF. Connie van de Oudenallen. In deze versie is Medea de dochter van de kamervoorzitter, die beschuldigd wordt van corruptie. Jason is juist op zoek naar politieke macht en kan daarin helpen. Medea, dit is Jason, Jason dit is Medea, net zoals 2500 jaar eerder gaan jullie een vlammend koppel vormen. En ook nu gedoemd ten onder te gaan aan verraad door Jason, en de gruwelijke wraak van Medea.

Het koppel Jason en Medea heeft misschien nog wel meer de pers gehaald als de serie zelf. Thijs Romer en Katja Schuurman bleken het ook buiten de set verdacht goed met elkaar te kunnen vinden. In de serie zelf overtuigen ze echter minder sterk. De bijrollen, met name Tara Elders, maken veel goed. Of dit de regisseur of casting valt te verwijten? Er komen zoveel bekende koppen voorbij, je zou haast denken dat de keuzes meer uit beperking zijn gedaan omdat er simpelweg geen andere acteurs rondlopen in ons landje. Een discussie op zich.

De serie is tegen de vijf uur, verdeeld over zes afleveringen op twee discs. Dat is behoorlijk wat meer dan de gemiddelde toneeluitvoering van twee uur en eigenlijk te lang. Toch lijkt er meer aan geschaafd te zijn dan er is toegevoegd, al zit in de toevoegingen nu net het zwakke punt. Zo'n ouderwetse tragedie als Medea is tijdloos. Het woord klassieker is niet voor niets een veelgebruikte promotieterm, het is gewoon ijzersterk, ongeacht welke amateurtoneel de uitvoering dan ook brengt. De uitvoering doet dan niet eens zoveel af aan de inhoud van het stuk. Door de transformatie naar de huidige tijd, doorweven met het nieuws van de dag, is de kracht van Medea nogal vergankelijk. Vrij storend detail is de zelfmoord van Medea zelf nadat ze de tweeling van Jason en haar vergiftigt. Dat kan gerust aangehaald worden, aangezien het toch binnen de eerste minuten duidelijk wordt. Het haalt zoveel kracht weg. Tot dit moment voel je gewoon mee met haar. Het botst toch een stuk meer in je hoofd als ze juist wel blijft leven na de kindermoord. Toch blijft er genoeg spanning over. Theo's uitvoering is behoorlijk pessimistisch. Heerlijk. Misschien komt het vooral door de stevige basis van het verhaal, maar er gaat maar een ster van de vijf in rook op door de eigenlijk gebrekkige adaptatie.

Label: Video Film Express Releasedatum: 6 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: