DVD: Grease - Special Collector's Edition

Paramount brengt de laatste tijd een aantal oudere titels nogmaals op DVD uit in Special Collector's Editions. Zo ook met één van de populairste films aller tijden: Grease. Vanaf deze week liggen deze Collector's Editions in de winkels, in een roze en zwarte uitvoering. De moeite waard om (nogmaals) op DVD te kopen, of niet meer dan een re-release met wat extra's?

Niet nieuw, wel beter!
Op het moment dat er een nieuwe versie uitkomt van een film die al op DVD is, vraag je je natuurlijk af of het wel de moeite waard is om die te kopen. In het geval van Grease wordt die vraag meteen beantwoord als je de film start: de beeldkwaliteit is véél beter. De film is scherper, vuiltjes zijn verwijderd, de kleuren zijn natuurlijker: alles is mooier, zonder dat het eindresultaat er opgepoetst uitziet. In het begin vraag je je af of je echt naar een film uit 1978 zit te kijken. Tot je merkt dat ze Grease hebben vertaald met 'pommade' (jaja, zoek die maar es op!) en er toch wel iets van een generatiekloof blijkt. Bij een Collector's Edition draait het echter vooral om de extra's, waarvan er heel wat zijn, getuige het feit dat deze release uit twee DVD's bestaat.

1:1 crop uit de oude en nieuwe versie van Grease

Wist je dat...
Op de eerste disc kun je uiteraard de film bekijken, met of zonder voorwoord van regisseur Randal Kleiner, maar je kunt ook naar de film kijken, voorzien van commentaar door Randal Kleiser en choreografe Patricia Birch. Dankzij het commentaar kom je hele leuke dingen te weten over de film en het origineel (de musical). Tom bijvoorbeeld, de sporter waar Sandy een tijdje mee gaat, is niemand minder dan Lorenzo Lamas, tegenwoordig bij de meeste mensen bekend van de serie 'The Renegade'. Ook word je gewezen op de Coca Cola posters in de cafetaria, die zijn met de hand onduidelijk gemaakt omdat er een deal was gesloten met Pepsi. Kleiser en Birch kwamen speciaal voor de Collector's Edition bij elkaar om het commentaar in te spreken, dat ze na zo'n lange tijd samen terugkijken op hoe het ook alweer zat en je als kijker wijzen op leuke details maakt het eigenlijk alleen maar leuker.

Een schijf vol extra's
De tweede DVD bestaat alleen uit extra's. 'Remembering Grease' is een ruim 20 minuten durende featurette over Grease, waarbij iedereen die er maar iets mee te maken had terugkijkt op de opnames. De producenten, regisseur, uiteraard een aantal acteurs en actrices; net als bij het commentaar op de eerste dvd haal je hier heel wat leuke weetjes uit en is het leuk om wat meer over de achtergrond van de film te weten te komen.

Een Collector's Edition is niets zonder de verplichte doos met scenes die uiteindelijk niet, of niet in die vorm, de eindmontage haalden. Zoals altijd blijkt dat de film inderdaad beter is zonder deze stukjes, maar het blijft leuk om dit soort extra's te zien. Wel jammer is dat de scenes in zwart-wit zijn.

In 2002 kwam Grease voor het eerst op dvd uit. Je ziet de rode loper interviews met de inmiddels een stuk oudere acteurs, maar het allerleukst is toch wel het moment dat Olivia Newton-John samen met John Travolta 25 jaar na de opnames van Grease 'The One That I Want' zingt. Daarna doet bijna de gehele cast samen nog een keer 'Summer Nights'. Een iets langere versie van het rode loper interview met John en Olivia zie je in 'Grease Memories from John & Olivia'. Niet heel veel nieuws dus, ook omdat dit een vrij kort extraatje is, maar leuk om toch het hele gesprek te kunnen zien.

Het Paramount gevoel is een veelgebruikte term voor choreografe Patricia Birch. Ze legt samen met anderen uit wie D1-20 waren, hoe de dansers de hoofdrolspelers ondersteunden, hoe ze zang- en dansnummers helemaal in de film probeerden te integreren en hoe dat één van de succesfactoren van de film werd.

In 'Thunder Roadsters' wat meer informatie over opgevoerde en aangepaste auto's, zoals de Greased Lightning die in de film werd gebruikt, maar ook over Amerikaanse klassiekers uit de 50'er jaren in het algemeen. Een beetje jammer dat 'customizen' in de ondertiteling 'pimpen' werd, dat zal wel verzonnen zijn door dezelfde persoon die Grease vertaalde met 'pommade'. Nog zo'n geweldig staaltje vertaling: 50's Beauty School 101 wordt in de ondertiteling MBO schoonheidsspecialiste. De inhoud is vooral leuk voor de meiden, een stylist laat precies zien hoe bepaalde 50'er jaren kapsels werden gemaakt (waaronder dat afschuwelijke roze kapsel van Frenchy). Grappig detail is dat het gemaakte kapsel vervolgens lang niet altijd lijkt op hoe het er in de film uitzag, maar ach.

De laatste leuke extra's, want de trailer en de foto gallery zijn eigenlijk niet meer dan verplichte nummers, zijn de 'Grease Day' interviews. Eerst zie je John Travolta met producent Allan Carr, en daarna Olivia Newton-John met co-producent Robert Stigwood. Deze interviews zijn ten tijde van de premiere van de film Grease opgenomen, en zijn dus een welkome afwisseling van de eeuwige terugblikken. Helaas zijn ze wel erg kort.

Conclusie: kopen dus!
Om op de beginvraag terug te komen: ja, dit is een uitvoering die je met een gerust hart kunt kopen, ook als je Grease al op DVD hebt (of misschien wel juist als je Grease al op DVD hebt!). De film ziet er een stuk beter uit en de hoeveelheid extra's is enorm, waardoor je alleen nog maar meer geniet van deze legendarische film. Op wat kortere, minder interessante extra's na, is eigenlijk al het materiaal wel leuk om te zien of te hebben, en dat maakt de Special Collector's Edition van Grease een absolute must-have.

Label: Paramount Releasedatum: 07-09-06 Waardering: