CD: iLiKETRAiNS - Progress/Reform

Progress/Reform=Wie dacht dat treinfanaten enkel uitgebluste bejaarde oud-werknemers van de spoorwegen zijn, heeft het helemaal mis. iLiKETRAiNS mag dan wel nummers schrijven over een spoorwegcrisis of optreden in kostuums van de spoorwegen, bejaard en uitgeblust is het vijftal uit Leeds absoluut niet. Na een aantal bejubelde singles komt de band met een mini-album van 38 minuten, met de prachtige titel Progress - Reform. Het is lastig om niet sceptisch te zijn over een stel treinliefhebbers die klinken als Interpol onder narcose. Goed luisteren naar de indrukwekkende teksten van David Martin is echter een must om dit album te kunnen waarderen.

The Times wist de stijl al treffend te omschrijven: Library rock. Muzikaal valt het allemaal wat tegen. Minimalistisch, zelfs saai op sommige momenten. De verhalen maken gelukkig veel goed. Progress - Reform opent met 'Terra Nova', en vertelt over de mislukte ontdekkingstocht van Robert F. Scott. Met de donkere stem van Martin, eentonige gitaren en piano wordt een sfeer neergezet waar je u tegen zegt. Alsof je door de muziek wordt meegenomen naar het schip, om je heen niets dan ijs. Melancholie was nog nooit zo mooi. "How could I have led these men to their demise. And they just follow? Exploration's last great prize."

Het gehele album wordt gekenmerkt door een claustrofobische sfeer, waar niet iedereen gelukkig mee zal zijn. Muziek die dient beluisterd te worden met een dure koptelefoon in een verduisterde kamer. Als een mooie roman, waarbij je niet gestoord wil worden. Meegaan in de donkere verhalen, over moord en bedrog. Vrolijk word je er niet van, maar mooi is het wel. Zo biedt 'A Rook House For Bobby' ons een kijkje in het hoofd van de ontspoorde (no pun intended) schaakkampioen Bobby Fischer. "All I ever wanted to do, is play chess with you, but if they find me, they will indite me, I just can't fight, anymore."

Hoogtepunt is 'The Beeching Report', over dr. Richard Beeching, die meer dan zeventigduizend mensen ontsloeg bij de Britse spoorwegen om zo te bezuinigen. Opgebouwd door lange monotone gitaarhalen en krakerige neerslachtige vocalen, later bijgestaan door een onheilspellend mannenkoor. "Reform Reform. Oh you are taking apart, what we made with our hands and our hearts", schalt het door de huiskamer. Koude rillingen, een muzikale ervaring die je moet ondergaan. Niet alle nummers zijn even geweldig, over het geheel is het wat eentonig, maar voor een minidebuut veelbelovend.

Label: Fierce Panda Releasedatum: 28-08-2006 Waardering: