CD: Justine Electra - Soft Rock

Soft Rock=Ze mag dan wel een artiestennaam hebben die in eerste instantie doet denken aan een pornoactrice, met Soft Rock levert de Australische singer-songwriter een meer dan behoorlijk debuut af. In Berlijn is ze vooral bekend geworden door haar dj-werk in de technoscène, waar we echter maar weinig invloeden van terugvinden op deze plaat. Simpele popliedjes, met hier en daar een folk-element door het gebruik van verschillende vreemde instrumenten.

Opvallend zijn de teksten. Justine blijkt een verhalenvertelster pur sang te zijn, de ene keer optredend als alwetende verteller, maar af en toe ook als het hoofdpersonage. Op het eerste gehoor nog al lief, maar op de momenten dat je het niet verwacht ook hard en cynisch. Op het meest weirde en politieke nummer 'President' zingt ze:

Come out with your hands up / This is the president of the United States / I went to the doctor, the doctor said / sorry son, your balls are dead.

Het gebruik van een prachtige Chinese harp maakt het akoestische 'My Best Friend' één van de pareltjes van deze plaat. Ook al is Justine's stem wat eentonig en schel, het is altijd hartverwarmend. Een song voor bij de openhaard, bij gebrek aan muzikale vrienden of familieleden. Hetzelfde geldt voor 'Autumn Leaves', dat bij de eerste klanken al doet denken aan folk singer-songwriter Patrick Wolf. Het geluid van een ouderwetse grote puntenslijper is het zoveelste experimentele instrument, zoals bijvoorbeeld ook een oude pacemaker tijdens 'President' en een balalaika. Niet allemaal even geslaagd, maar het zorgt er wel voor dat de toch wat eenvoudige melodietjes toch iets speciaals mee krijgen.

Soft Rock is een debuut waar Justine Electra zich zeker niet voor hoeft te schamen. Een aantal nummers komen misschien niet helemaal uit de verf, maar er staat nog genoeg moois op om een donkere winteravond mee door te komen. Het is te hopen dat ze met haar volgende cd nog een stapje verder durft te gaan, dan staat ons nog heel wat te wachten.

Label: City Slang Releasedatum: 28 augustus 2006 Waardering: