DVD: Gilmore Girls - Seizoen 5

Soms lijkt het alsof je jaren moet wachten tot een bepaalde film of serie op dvd te verkrijgen is. Bij de Gilmore Girls duurde het dan ook behoorlijk lang voordat het eerste seizoen in de winkels verscheen. Op 16 november vorig jaar was de eerste release te koop en nu, nog geen jaar later, zijn we alweer aanbeland bij het vijfde seizoen. Een seizoen waarin duidelijk wordt dat niet alleen Lorelei en Rory veranderd zijn, maar ook de serie zelf. Een blik op het vijfde seizoen van The Gilmore Girls en de release op dvd.

In vergelijking met de eerste seizoenen is er veel veranderd binnen de serie. Rory is uit huis gegaan om te studeren en woont op de campus van de universiteit, en Lorelei is niet langer in dienst van een baas, maar is met Sooky haar eigen herberg begonnen: de succesvolle Dragonfly Inn. Loreleis relatie met Luke, dé romantische wending waarop alle kijkers zaten te wachten, verandert van een merkwaardige vriendschap in een liefdevolle, maar moeizame relatie. Maar waar het Lorelei flink voor de wind lijkt te gaan, zo zijn er zorgen over haar dochter. Rory, die eens droomde van een succesvolle studie op Harvard en een meest voorbeeldig leven leek te leven, begint echter steeds meer te lijken op de jonge Lorelei; verzettend tegen de rol waarin ze geboren lijkt te zijn.

The Gilmore Girls is duidelijk een stuk volwassener geworden dan het eerste seizoen. Waar het in het begin toch vooral over onschuldige onderwerpen ging en het tussen de dames Gilmore allemaal koek en ei leek, zo is het in het vijfde seizoen toch meer gaan draaien om keuzes die men in het leven moet maken en de soms moeizame verhoudingen tussen de twee. Doordat moeder en dochter nu vooral gescheiden leven splitst de serie zich ook meer en meer in tweeën. Een opdeling waarbij de romantische sfeer van het idyllische Stars Hollow helaas een beetje naar de achtergrond verdwijnt en gedeeltelijk plaats maakt voor de leefomgeving van Rory. De snelle dialogen en de bijzondere relatie met de (groot-)ouders zijn voor de liefhebber gelukkig grotendeels behouden, al lijkt het er wel op dat Emily en Richard in de serie vaker voorbij komen met hun eigen verhaallijnen, waarbij ze in eerste instantie toch echt meer een bijrol leken te hebben.

De release van het vijfde seizoen bestaat uit zes discs in een mooie digipack, die qua ontwerp iets afwijkt van de andere seizoenen. Daarnaast ontbreekt er een klein boekje met leuke feitjes en quotes uit de serie, zoals deze voorheen wel werd bijgevoegd. De box bevat vanwege de honderdste aflevering een special over het 'geheim' van het succes van The Gilmore Girls. Deze is wel aardig om eens te bekijken, maar voor de echte fan bevat deze korte documentaire geen onthullende nieuwtjes of bijzonderheden.

Het vijfde seizoen van The Gilmore Girls verschilt erg met het eerste seizoen; vooral omdat Rory uit huis leeft en het toch een stuk moeilijker heeft dan gedurende haar jaren bij haar moeder. De typische Gilmore-sfeer is een beetje verdwenen, zeker omdat moeder en dochter minder met elkaar optrekken en er steeds minder gefilmd wordt in de omgeving van Stars Hollow. Gelukkig zijn de scherpe en snelle dialogen, die de serie zo kenmerken, gebleven en er is er qua romantiek alleen maar meer te beleven. De serie is er met alle veranderingen niet minder om geworden, maar wel een stuk volwassener.

Label: Warner Bros Releasedatum: 16 augustus 2006 Kijkwijzer: Waardering: