DVD: Hard Boiled

Om meteen maar met een ferm statement te openen: Hard Boiled is de beste actiefilm ooit gemaakt! Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat het verhaal te lachwekkend is, en de acteerprestaties van de bijrollen zijn ook niet echt geweldig te noemen. Natuurlijk is The Killer de beste film die John Woo ooit heeft gemaakt, maar als het op pure actie aan komt blijft Hard Boiled over de meest spectaculaire scènes ooit op film gezet beschikken, waar geen andere film ook maar in de buurt komt.

Het verhaal is zoals gezegd simpel: de partner van politieman Tequila (Chow Yun-Fat) wordt doodgeschoten in een vuurgevecht met de triade, Tequila zweert wraak. Tony Leung Chiu Wai heeft in onder meer de films van Kar Wai Wong bewezen de beste acteur van Azië op dit moment te zijn, maar ook in een rauwe actiefilm blijkt hij prima uit de voeten te kunnen. Leung speelt de rol van Alan, een triadelid die Tequila te hulp schiet. Dit kan uiteraard niet zonder dat honderden agenten en criminelen overhoop worden geschoten met een arsenaal aan pistolen en shotguns.

Geef Chow Yun-Fat een tandenstoker in zijn mond en een pistool in elke hand, en het hart van elke actiefan gaat sneller kloppen. Hard Boiled is de ultieme droom, ook voor een arthouse liefhebber als ik. Niet zomaar plat vermaak. Visueel genot. Woo kan als geen ander een vuurgevecht vormgeven. Snelheid, ritme, en de stoïcijnse blik van Chow Yun-Fat, meer is er niet voor nodig. En natuurlijk af en toe een witte duif door het beeld laten fladderen, het handelsmerk van Woo. Een film die je als zelfrespecterend filmliefhebber gezien moet hebben, ook al hou je in eerste instantie absoluut niet van pure actiefilms.

Des te beschamender is het dat Dutch Filmworks het aan durft om met een totaal niet waardige dvd op de markt te komen. Er mag dan wel 'digitally remasterd and restored' op de hoes prijken, maar voor de rest staat er geen enkele extra op. Een gemiste kans, want een nieuwe versie was juist erg welkom vanwege het prijsstickertje dat op de import dvd's stond. Koop Hard Boiled zo snel mogelijk, maar dan wel een andere uitgave. Op internet en in de betere dvd winkels zijn genoeg betere versies te vinden. Met pijn in mijn hart één ster aftrek.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 22 augustus 2006 Kijkwijzer: