DVD: The Great Raid

Er zijn nog steeds tientallen, grootse, maar bij het publiek onbekende verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. The Great Raid gaat over één van deze verhalen. In dit waargebeurde verhaal doet een groep Amerikaanse Rangers een poging om krijgsgevangenen te bevrijden op de Filippijnen.

De film begint met een inleiding over de gevechten in de Pacific en de aanval op Pearl Harbor. Bij deze inleiding wordt gebruik gemaakt van een voice-over en authentieke beelden. Langzaam wordt er overgeschakeld naar de echte film. In één van de eerste scènes wordt een aantal Amerikaanse krijgsgevangenen uitgemoord door de Japanners. Even later blijkt dit een bevel van hogerhand te zijn geweest, zodat de gevangenen niet herenigd konden worden met de oprukkende Amerikaanse troepen.

In de film lopen drie verhaallijnen. De eerste lijn gaat over de krijgsgevangenen, de tweede over het verzet dat probeert medicijnen bij de krijgsgevangenen te krijgen en de derde lijn gaat over een groep uitstekend getrainde, maar zeer onervaren Rangers die een poging gaan doen de gevangenen te bevrijden.

Het verhaal in deze film is zeker niet origineel, hoeveel films zijn er al wel niet geweest waarin een groep mensen of soldaten tijdens of na een willekeurige oorlog een groep krijgsgevangenen probeert te bevrijden? Het grote verschil met die films is dat dit verhaal echt gebeurd is. Helaas voegt dit er niets aan toe dat er van dit type films dertien in een dozijn gaan.

Het acteerwerk in deze film is redelijk plat, niemand springt er boven uit maar slecht is het ook weer niet. De personages zijn geen van allen echt diep uitgewerkt, en er is op een halve manier geprobeerd om een, haast verplicht, liefdesverhaal in de film te proppen. Ook gaat het hele gebeuren vaak te langzaam waardoor je verveeld raakt tijdens het kijken.

Hoogstandjes qua camerawerk zijn er ook niet echt, het is over het algemeen van redelijke kwaliteit maar vooral de binnenscènes zijn te donker. Ik moest op die momenten echt moeite doen om alles te kunnen zien. Verder is de film ook te betrappen op een aantal foutjes: verkeerde vliegtuigen die over komen vliegen, maar bijvoorbeeld ook een radio die de ene scène wel, maar de volgende niet zichtbaar is.

Al met al was het redelijk saaie film om te kijken, hij krijgt van mij dan ook twee sterren voor de moeite.

Label: RCV Releasedatum: 26 september 2006 Kijkwijzer: