DVD: Don

Het verhaal lijkt een beetje standaard: een jongen die van school wordt geschopt en die het daarna tegen zijn oude school opneemt in een competitie. Het zou zomaar een aflevering kunnen zijn van De Wondersloffen van Sjakie. De grote vraag is of Don echt zo'n standaard verhaal is, of is het Arend van Steenbergen gelukt er een goede film van te maken?

Don is twaalf jaar en zit in groep acht, hij wordt van zijn oude (kakker) school gestuurd omdat hij gevochten heeft. Op zijn nieuwe school is het een kwestie van overleven, het is een voornamelijk zwarte school. De paar blanke kinderen die op de school zitten zijn over het algemeen geen lieverdjes.

Ondanks dat hij er niet veel vrienden heeft schrijft Don zijn school toch in voor een voetbaltoernooi. Hij is er namelijk achter gekomen dat een aantal jongens behoorlijk kan voetballen. Don weet met moeite een team samen te stellen uit het zooitje ongeregeld. Ondanks vechtpartijen, rode kaarten, verliefdheid en pesterijen weet zijn team toch de finale te halen, hierin moeten zij het opnemen tegen Dons oude school.

Don is op een geweldige manier gefilmd, er is gebruik gemaakt van verrassende camerahoeken en tijdens de voetbalwedstrijden van bullet-time. Vooral dit laatste maakt het een heel mooie film om te kijken. De muziek maakt het alleen maar beter, voornamelijk rap en hiphop maar ook rock op de momenten dat dit gepast is. Vooral de rap wordt goed gebruikt in de film, de teksten geven goed de sfeer aan in de film.

Het acteerwerk is ook zeer goed ondanks dat het allemaal jonge mensen zijn die weinig of geen acteer-ervaring hebben. De meeste kinderen hebben wel toneel of acteerlessen gehad en het is duidelijk te merken dat de kwaliteit van die scholen zéér hoog is.

Er staan niet heel veel extra's op de dvd, naast de filmtrailers van Don, Knetter, In Oranje en Vet Hard tref je alleen de video aan van de soundtrack. Het beeld is in 16:9 anamorphic (1.77) en het geluid in Dolby Digital 5.1. Je kunt tevens kiezen voor Franse of Nederlandse ondertiteling, deze laatste is geschikt gemaakt voor doven en slechthorenden.

Deze dvd is zeker de moeite waard om te kopen, als winnaar van de kinderjury prijs op het filmfestival van Divercine is het een aanrader voor iedere collectie. Het verhaal lijkt wel standaard te zijn, maar is toch zeer origineel. De school zou namelijk in iedere grote stad van Nederland kunnen liggen, ook het gedrag van de kinderen is zeer realistisch. De film krijgt van mij dan ook vijf sterren.

Label: A-Film Releasedatum: 31 augustus 2006 Kijkwijzer: