CD: Sensation - Black Edition 2006

Het Sensation Black feest was dit jaar weer volop in het nieuws. Ditmaal echter niet vanwege een nieuwe recordtijd van de kaartverkoop of iets dergelijks. Nee, vanwege een vechtpartij die op het podium plaatsvond tijdens de set van Rob Gee. De muziekkeuze voor het feest daargelaten kijken we nu naar de tracklist voor de CD's. Heel tactisch ontbreekt daarin ook maar enig spoor van het rampoptreden van Rob Gee. Een opvallende verandering in de release zelf is dat er dit jaar maar 1 CD met nummers is naast de CD met The Megamix die eerder altijd los verkrijgbaar was. Minder volledige nummers om van te genieten kortom, en of die zuinigheid het geheel nou ten goede komt...

De eerste CD is gelukkig wel ruim gevuld, 21 nummers moeten helpen de pijn wat te verzachten. Onder andere namen als Tommy Pulse, The Prophet, Promo en Catscan komen voorbij, maar ondanks dat begint de plaat vrij rustig. Omstreeks het zevende nummer komt de zaak op gang wanneer er hardcore invloeden beginnen door te sijpelen in Dr. Rude's Musical Mezz. Toch blijft het veelal hardstyle. Gaandeweg de CD wordt het nog wel wat heftiger, maar al met al valt de Sensation Black CD dit jaar qua intensiteit mee, of misschien moet ik zeggen tegen.

De tweede CD is namelijk niets anders. In The Megamix zien we veel oude en bekende nummers terug. Het begint met Direct Dizko van de Club Scene Investigators, wat thans de afsluiter van de Sensation White plaat was. Daarnaast zien we Play it Louder van Randy Katana en het van de reclame bekende Stampuhh!! van The Prophet & Deepack. Lekkere nummers maar wel overbekend, erger zijn overigens die korte versies. De gemiddeld 40 a 50 seconden die je van een track te horen krijgt is wel erg bescheiden, en als dat dan nog eens in de mix moet voor een soepele overgang... De bespaarde ruimte zorgt ervoor dat de vier Anthems die Sensation Black heeft gekend de CD kunnen sluiten. De vraag is echter of dit het inkorten van zoveel andere nummers wel waard was. De voorgaande Anthems kennen we inmiddels toch wel?

Kortom, het is even wennen de nieuwe opzet van deze Sensation Black uitgave. Om het feest op drie schijfjes proberen samen te vatten was al een nobel streven, dus een goede weergave op twee is wel heel ambitieus. Jammerlijk begint Sensation – Black Edition 2006 daarmee meer op een gewone compilatie CD te lijken. Ook blijft het geheel vrij tam voor wat je van Black mag verwachten. Daarmee is het resultaat niet wat het had kunnen zijn, maar wel een verzameling van leuke nummers.

Label: Universal Music Releasedatum: 18 juli 2006