DVD: The Muppets' Wizard of Oz

Het klinkt als een ideale combinatie: een bekend verhaal, maar dan uitgevoerd door een bijzondere cast van geliefde poppen. In The Muppets' Wizard of Oz zien we Kermit, Miss Piggy, Gonzo en Fozzie in de rollen van vogelverschrikker, 'Het tinnen ding' en de laffe leeuw. Samen met een cast vol sterren, Ashanti speelt de rol van Dorothy, volgen we hun avonturen in het land van Oz. Een nieuw deel in de succesreeks van de Muppetfilms of een jammerlijke mislukking om een bekende formule uit te buiten? De dvd van The Muppets' Wizard of Oz is sinds 2 augustus te koop.

In The Muppets' Wizard of Oz speelt Ashanti de rol van Dorothy, een serveerster in een suf wegrestaurant in Kansas. Haar droom is om te ontsnappen aan de sleur en ze probeert aan de bak te komen als zangeres. En: wat een geluk, de Muppets houden een soort talentenjacht in de buurt. Maar door de bemoeizucht van haar oom en tante mist ze de audities en kan alleen nog een demo in de handen van Kermit drukken. Overmand door verdriet ziet ze het even niet meer zitten en dat wordt nog erger als er een tornado recht op haar huis af blijkt te stormen. Ze probeert met haar familie onder te duiken, maar ze besluit op het laatste moment haar huisdier Toto uit het huis te redden (waarbij Toto ditmaal geen lief hondje is, maar Pepe de garnaal). De tornado slaat toe en Dorothy en Toto worden de lucht ingeslingerd en blijken terecht te zijn gekomen in een mysterieus land, het land van Oz. Daar maakt ze kennis met het bekende scala aan merkwaardige figuren, maar ditmaal dus vertolkt door alle bekende Muppets, en probeert ze de weg naar faam te vinden (en natuurlijk ook een beetje naar huis). Ze gaan op zoek naar de tovenaar van Oz en krijgen van hem een moeilijke opdracht om al hun wensen uit te laten komen.

Toen Jim Henson de Muppets bedacht had hij waarschijnlijk nooit verwacht dat Disney de figuren zou inlijven en gebruiken om het bekende verhaal 'The Wizard of Oz' te verfilmen. Op zich hoeft een dergelijke film ook geen probleem te zijn voor de Muppets, maar bij deze versie ontbreekt simpelweg de oude magie van Kermit, Miss Piggy en Gonzo. Vooral de eerste drie kwartier zijn een tikkeltje droog en moeilijk door te komen, maar als het gezelschap eenmaal aangekomen is bij het paleis van de boze heks van het westen draait de film 180 graden en komt de oude Muppetsfeer weer wat meer naar voren. Qua casting lijkt vooral de hoofdrol van Ashanti de Muppetsfeer in de weg te zitten. Op zich speelt ze een prima Dorothy, maar ze lijkt zich niet echt thuis te voelen in een film waarin zijzelf niet het middelpunt vormt. De rol van Quentin Tarantino voegt weinig toe aan de film en is meer als een gimmick in de film gezet.

De release van The Muppets' Wizard of Oz bevat een enkele dvd, waarbij je naast de film zelf ook een aantal extra features kunt bekijken. Helaas is dit niet in de kwantiteit en kwaliteit die we gewend zijn bij andere dvd's van Disney. Het blijft helaas bij een paar grappige bloopers, een 'making of' (waarin vooral wordt ingegaan op de samenwerking tussen mens en pop), een achtergrondreportage (oftewel een korte beschouwing van het traditionele verhaal en een stukje over de geschiedenis van de Muppets) en een uitgebreid interview met Quentin Tarantino (vooral erg grappig doordat de interviewer Pepe is).

The Muppets' Wizard of Oz bevat in principe alle ingrediënten voor een succesvolle Muppetfilm: bekende sterren, alle Muppets en een aansprekend verhaal. Toch wil het niet komen tot de kwaliteit die we gewend zijn. De magie ontbreekt vooral in de eerste helft van de film, maar gelukkig maakt de tweede helft veel goed. Jammer genoeg is er soms wat weinig aandacht besteed aan het decor en de aankleding (vooral de landschappen zijn weinig indrukwekkend). Ook weet Ashanti het verhaal niet te dragen en hangen de karakters er een beetje losjes bij, er is te weinig aandacht geweest voor de eigenschappen van de individuele Muppets. Niet dat de film je doet vervelen, dat zeker niet, maar als je een film van de Muppets opzet, dan liggen de verwachtingen al snel hoog. De release op dvd is qua beeld en geluid uitstekend, maar qua extra's had er wat meer leuk Muppetmateriaal op de disc kunnen staan. Voor de fans van de Muppets valt deze dvd eigenlijk niet te negeren, maar als geheel losstaande film valt hij toch een beetje tegen.

Label: Walt Disney Releasedatum: 2 augustus 2006 Kijkwijzer: