DVD: Sportman van de eeuw

Als geen andere provincie van Nederland heeft Friesland haar eigen identiteit. Met een eigen taal, een volkslied dat voor elke wedstrijd van SC Heerenveen wordt gezongen en een sluimerend nationalisme presenteert Friesland zich als een land op zich. De laatste jaren komt deze identiteit ook steeds meer naar voren in films en op televisie. De populaire tv-serie Baas Boppe Baas wist, ondanks het regionale karakter, nationale bekendheid te verwerven. Nu is het tijd voor de opkomst van de Friese film, althans zo lijkt het. Recent nog de film Dankert & Dankert en nu Sportman van de Eeuw. Half Fries en half Nederlands probeert Sportman van de Eeuw een beeld te geven van de Friese subcultuur binnen Nederland. Sportman van de Eeuw is vanaf vandaag op dvd te verkrijgen.

Ter ere van het jaar 2000 stond de zomer in dat jaar in Friesland in het teken van de Simmer 2000. Een soort megareünie van alles dat Fries is om de millenniumwisseling te vieren. In Sportman van de eeuw zien we de verkiezing van de (Friese) Sportman van de Eeuw, althans dat is de aanleiding tot het verhaal dat in film wordt verteld. Jurylid Sake Wiarda pleit voor de verkiezing van Taeke Jongsma (Jochum ten Haaf), paalzitter in de jaren veertig. En als dit niet al een te absurd gegeven is om een film op te baseren, dan wordt dit nog verergerd doordat Taeke niet zomaar is gaan paalzitten. Nee, zijn prestaties in het paalzitten zijn een symbolische manier om te protesteren tegen de onderdrukking van de arbeiders. Gelukkig bevat de film niet alleen maar een Friese vent op een hoge paal, nee, er is zelfs nog ruimte voor de romantiek! Door zijn eenzame paalzitprestatie dreigt hij namelijk zijn kansen bij de charmante Tjitske (Ricky Koole) te vergooien ten gunste van Rintje (Bastiaan Ragas). Zal Taeke lekker op zijn paal blijven zitten of heeft hij andere plannen?

Een groot probleem van de film Sportman van de Eeuw is de publiciteit eromheen en het verhaal. Zeg nou zelf, een film over paalzitten klinkt nou niet echt spannend, grappig of ontroerend en het verhaal is dan ook het meeste zwakke punt van de film. Wat er echter minder bekend is, zijn de prachtige beelden, de mooie sfeer en de knappe portrettering van een man en zijn obsessie. Het Friese taalgebruik werkt waarschijnlijk afschrikwekkend voor het grote publiek (en voegt behalve waarheidsgetrouwheid ook weinig toe). De acteurs zetten hun rol echter overtuigend neer, al valt er volgens echte Friezen wel wat aan te merken op de soms slecht overtuigende Friese accenten. De release op dvd bevat naast de film alleen een trailer en een korte 'making of'. Een beetje mager, maar dat past dus wel bij het verhaal.

Sportman van de Eeuw is een flop geweest in de bioscoop. In de eerste week trok de film minder dan 2000 bezoekers en al snel was de film bijna nergens meer te zien. Gedeeltelijk is deze flop te wijten aan het magere verhaal dat draait om een sport die vrijwel nergens meer populair is, het paalzitten. Het magere verhaal wordt wel redelijk gecompenseerd door de mooie beelden en de goed neergezette sfeer in het Friese landschap, maar het maakt de film nog niet tot een aanrader. Ook de beperkte release draagt niet bij aan de beoordeling en daarom blijft Sportman van de Eeuw steken op drie sterren. Voor de liefhebber van sfeerbeelden, actieve paalzitters of voor leden van de Fryske Nasjonale Partij is Sportman van de Eeuw echt een aanrader.

Label: Paramount Releasedatum: 31 augustus 2006
Kijkwijzer: Waardering: