DVD: Miami Vice - seizoen 2

Moest je vroeger nog afstemmen op een zender als TV10 om je favoriete series uit de jaren '80 nog eens terug te zien, tegenwoordig wordt de markt overspoeld met dvd-releases van zowat elke serie die ooit op de buis te vinden was. De Amerikaanse serie over het wel en wee van twee detectives in het zonnige Florida, Miami Vice, is geen uitzondering. Niet alleen is Miami Vice sinds kort ook in een moderne versie in de bioscoop te vinden, het tweede seizoen van de serie is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

Don Johnson is de hippe (let wel: we hebben het over de jaren '80) detective James 'Sonny' Crockett, die undercover te werk gaat in de onderwereld van Miami en de verre omgeving. Samen met zijn minstens net zo hippe partner Ricardo 'Rico' Tubbs zit hij criminelen achter de vodden en probeert de bron van al het kwaad uit te roeien. Daarbij worden ze echter flink tegengewerkt, want de penose zien hun inkomsten natuurlijk niet graag verdwijnen; schietpartijen, achtervolgingen en explosies zijn aan de orde van de dag.

Dat de serie uit de jaren '80 is, is zelfs met een flinke make-over niet te verhullen. Qua uiterlijkheden is dat natuurlijk ook helemaal niet nodig, maar het verhaal en de presentatie zouden een flinke oppoetsbeurt kunnen gebruiken. In bijna niets lijkt Miami Vice op de huidige actieseries; niet alleen qua uiterlijk, maar ook de snelheid van de afleveringen ligt vrij laag. Er is tijd voor een rustige overpeinzing door de hoofdrolspeler, we zien een nietszeggende romance opbloeien en er is veel ruimte voor shots waarin niets gebeurt dat relevant is voor het verhaal. Bij een serie uit dit genre past dat eigenlijk tegenwoordig allemaal niet. Combineer dat met relatief slechte special effects en een alles behalve realistisch verloop van sommige afleveringen en je komt tot de conclusie dat Miami Vice het heden ten dage niet meer zou redden in het uitzendschema.

De release op dvd bevat alle 23 afleveringen van het tweede seizoen en verder geen extra materiaal (hopelijk wel op het eerste, eerder verschenen, seizoen). De kwaliteit van het beeld en geluid is vrij goed en lijkt beter dan het origineel op televisie. De discs zijn verpakt in een luxe ogende kartonnen verpakking, waarbij je de houders van de discs om kunt slaan als een soort pagina. De release van het tweede seizoen van Miami Vice is keurig, maar de inhoud zal vooral aanslaan bij fans van de serie of mensen die in de serie een stukje nostalgie zien. Qua spanning, acteerwerk en voorkomen is de serie helaas niet meer helemaal van deze tijd.

Label: Universal Releasedatum: 8 augustus 2006 Kijkwijzer: Waardering: