DVD: V for Vendetta

Remember, remember the fifth of November,
the gunpowder, treason and plot,
I see of no reason why gunpowder treason
should ever be forgot.

Na de normale strips zijn graphic novels het helemaal in filmland. Sin City, A History of Violence en Road to Perdition waren allemaal uitstekende adaptaties, en met o.a. 300 en Watchmen nog op komst beloven het mooie tijden te worden voor liefhebbers van de meer 'serieuze strips'. V for Vendetta was in stripvorm een waar meesterwerk, gelukkig doet de film van James McTeigue, assistent-director bij de Matrixtrilogie, er absoluut niet voor onder.

V for Vendetta speelt zich af in een totalitair Engeland, geleid door de fundamentalistische christelijke dictator Chancellor Adam Sutler, een zeer sterke rol van John Hurt. Wanneer onze heldin Evey Hammond (Natalie Portman) zich na het ingaan van de avondklok nog op straat begeeft en wordt belaagd door de Gestapo van het regime, verschijnt uit de duisternis een nogal vreemd en theatraal figuur, V. Evey wordt uiteraard gered, en V laat haar zien hoe hij de Old Bailey in Londen opblaast, terwijl uit de luidsprekers in de stad de 1812 Overture van Tchaikovsky klinkt.

Het verhaal is een mooi voorbeeld van hoe de werkelijkheid fictie in kan halen. Zo zegt V: "A symbol, in and of itself is powerless, but with enough people behind it, blowing up a building can change the world". Treffender kan het niet.
Het gebouw waar hij op doelt is het Britse parlement. De superheld draagt dan ook niet voor niets een masker van Guy Fawkes, een 'terrorist' die in 1605 op 5 november het parlement probeerde op te blazen, om de onderdrukking van de katholieken te beëindigen. In 2020 zijn het de homo's, lesbiennes en moslims die onderdrukt worden, en V is vastbesloten met behulp van zijn messen en explosieven de wereld te veranderen. Een gek of geniaal, een terrorist of een vrijheidstrijder?

V for Vendetta is alles behalve een simpele actiefilm. Het is een politiek pamflet geworden, tegen het beperken van vrijheid en het creëren van angst. Dialoog gaat voor stunts, scenaristen/producers Larry en Andy Wachowski (The Matrix) hebben duidelijk geleerd van hun vorige films. Visueel nog steeds een genot om naar te kijken, de panoptische samenleving is prachtig vorm gegeven, maar vooral het geweldige acteerwerk maakt V For Vendetta één van de beste films uit Hollywood van de afgelopen jaren. Hugo 'agent Smith' Weaving geeft door zijn zware stem persoonlijkheid aan de gemaskerde wreker, en Natalie Portman bewijst ook zonder haar zowel erg mooi als een geweldige actrice te zijn. Britse grootheden als John Hurt, Stephen Fry en Stephen Rea maken het ensemble af. Filosofisch, geëngageerd, niet voor iedereen weggelegd dus. Shakespeare en Faust worden geciteerd. Het bewijst dat het verhaal van Alan Moore niet zo maar een stripboek was, en V for Vendetta is dan ook niet zo maar een film.

Een grootse film verdient ook een grootse uitgave op dvd, en wonderbaarlijk genoeg is dat ook nog eens het geval. Uiteraard met standaard features als een making-of, maar ook de achtergrond van Guy Fawkes en de opkomst van de graphic novel worden onder de loep genomen. Als de spreekwoordelijke slagroom op het toetje staat er ook nog een prachtige montage op de muziek van Cat Power op. Een uitzonderlijke dvd die simpelweg niet in je collectie mag ontbreken.

Label: A-Film Releasedatum: 2 augustus 2006 Kijkwijzer: