DVD: Pink Floyd - Pulse

7 Juli 2006 was een vreemde dag voor Pink Floyd-fans in Nederland. Alle vroegere leden van de memorabele band stonden die dag in de schijnwerpers, één van hen helaas voor de laatste keer in zijn leven. Syd Barrett, mede-oprichter van Pink Floyd eind jaren zestig, stierf die dag op zestig jarige leeftijd. Een andere oprichter van de band, Roger Waters, speelde die avond voor een uitverkocht Ahoy zijn Dark side of the Moon 2006 tour. En de andere leden lieten van zich spreken door de release van de ontzettend lang verwachte DVD, Pulse.

Dus Floyd-fans, berg uw videorecorders maar voorgoed op, geen oude VHS-tape meer waar de ruis in is gesleten en waar het geluid niet meer van aan te horen is. Met de, door Gilmour en Guthrie gere-editte en gemixte, versie in 5.1 Dolby surround (448 of 640 kbps) van Pulse kunt u weer een hele tijd vooruit. De fraai vormgegeven DVD-box bestaat uit twee discs, met daarop ondermeer het 145 minuten durende concert in Earls Court te Londen ten tijde van de Division Bell's tour uit 1994. Zonde is wel dat er meteen een reclamekaartje uitvalt van David Gilmours On an Island. Beetje erg commercieel van EMI. Verder is de DVD voorzien van een 8 pagina tellend boekje met daarin foto's en de menu-informatie van de twee discs.

Disc 1 bevat de eerste helft van de concertregistratie in Londen, wat ik persoonlijk jammer vind. Het concert wordt na One of these Days plotsklaps afgebroken, het scherm springt op zwart en de DVD laadt opnieuw. De setlist van de DVD is daarentegen wel fantastisch. Klassiekers gemengd met materiaal van A Momentary Lapse of Reason en Division Bell. De dertien minuut lang durende opener (en ode aan Syd Barrett) Shine On You Crazy Diamond begint zoals altijd magisch. Een prachtig verlichte halve cirkel boven het podium en een rond videoscherm in het midden lichten op en de hypnotiserende gitaarsolo van Gilmour kruipt door je ruggemerg heen. Close-ups van het gitaarspel zijn gemixt met full- en halfshots van de hele entourage. Opvallend is wel dat wanneer Nick Mason begint te drummen het volume omlaag gaat op de DVD, waardoor deze break in dit nummer niet tot zijn recht komt. Jammer genoeg blijft het hier niet bij tijdens de registratie, meerdere malen valt het geluid half weg en wordt het ineens weer versterkt. Zo ook bij 'the banging of the drums' door Garry Wallis tijdens One of these Days, als overgang op het heerlijk intro van dit nummer. Je ziet Wallis als een neanderthaler op een pauk rammen, maar het geluidsniveau is bijna nul, zonde! Op het geluidsniveau na kent de DVD weinig minpunten, maar het geluid van een Pink Floyd-opname blijft toch het belangrijkste van de hele registratie op zich. Ik had op dit gebied meer verwacht van de heren Guthrie en Gilmour.

De beelden zijn prachtig. Het concert kent een abundantie aan lichteffecten die de videobeelden in het midden van het podium accentueren. Regelmatig schieten felgekleurde lasershows door het immense Earls Court (waar de mensen moesten zitten tijdens dit concert!). De sfeer in de zaal is soms bijna te voelen, zoals bij de gitaaraanslagen aan het begin van Sorrow. De special effects zijn niet van de lucht. Lasers, bewegende varkenskoppen met lichtspuwende ogen aan weerszijden van het podium en een VJ-set waar menig dance-feest tegenwoordig U tegen zou zeggen.

Op disc 2, waar de band Dark side of the Moon ten gehore brengt, vliegt er zelfs een vliegtuigje door de zaal om vervolgens met een knal en een explosie te verdwijnen. Eén van de beste albums van Pink Floyd wordt subliem uitgevoerd. Zangeressen Sam Brown, Claudia Fontaine en Dugra McBroom zingen de sterren van de hemel, onder andere in The Great Gig in the Sky. De dansjes van de drie dames zijn wel heel erg jaren negentig en Top-pop-achtig soms, maar neem het ze eens kwalijk in 1994. Dark side of the Moon is een genot om naar te luisteren en de vervelende geluidsinzinkingen blijven hier uit.

De encores van het concert zijn absolute knallers van het oude, echte Pink Floyd, Wish you were here, Run like Hell en Comfortably Numb. De laatste blijft toch mooier wanneer Waters de coupletten zingt, maar het blijft magisch.

De extra's op de DVD's zijn ook de moeite waard. Vooral 'Bootlegging the Bootleggers' is erg leuk om te zien. Hierin zijn bootleg-opnames te zien van What Do You Want From Me, On the Turning Away, Poles Apart en Marooned. Tevens zijn er videos, screen films, cover art en tour data te bekijken op de discs die in het totaal voor ongeveer vier uur aan materiaal levert!

Een prachtig optreden waarin een groot deel muziekhistorie aanwezig is. Een 'must have' voor de fans, een aanrader voor mensen met ook maar enige affiliatie met muziek. Pink Floyd is tijdloos en geniaal, Pulse laat hiervan een gedeelte op wonderlijke wijze zien. Enige nadeel van Pulse is soms, zoals eerder gezegd, het geluid. Het zijn maar een paar missers. Maar voor perfectionisten als deze rasartiesten zouden ze er niet in mogen zitten. Half sterretje aftrek, maar afgerond nog steeds vijf sterren waard dus!

Label: EMI Releasedatum: 7 juli 2006