CD: Ice Cube - Laugh Now, Cry Later

Zes jaar en wat films zijn er overheen gegaan, maar Ice Cube is terug. Terwijl ik de tracklist doorneem staart er een boos kijkende Cube naar me vanaf de cover van Laugh now, Cry Later. Die blik, dat is nog eens sentiment. Ook de songtitels zijn herkenbaar; ze voorspellen weer heel wat provocatie en agressie. Over de jaren kunnen we gelukkig wel concluderen dat Cube niet alles doet wat hij rapt.

Duidelijk moge zijn dat deze plaat het stickertje Parental Advisory, explicit content zeker heeft verdiend. Het taalgebruik daargelaten heeft Cube wel weer het een en ander te verkondigen. Het opvallendst is de boodschap van Child Support. In dit een nummer maakt Ice Cube goed duidelijk wat zijn positie in de (West Coast) rapscéne is en zal blijven; Ain't no other kings in this rap thing// they siblings// nuttin but my chil'ren// one shot they disappearin'. Ook wordt er uitgehaald naar ieder die Cube in twijfel trekt omdat hij in films heeft gespeeld: To all you motherfuckers say I went Hollywood// I'm gangsta! //I know when I got it good.

Na deze ophelderingen bevat de rest van de CD geen wanhopige I'm Back tracks. Wel is er die herkenbare West Coast sound in onder andere Doin what it 'pose 2do. Ook opvallend is wederom de samenwerking met Lil Jon. Op Lil Jon & The Eastside Boyz' hun laatste CD getiteld Crunk Juice was Ice Cube al tweemaal te horen, en nu zijn de rollen omgedraaid. Als ook Snoop Dogg zich aansluit is het resultaat Go to Church, één van mijn favoriete nummers van deze plaat. Dan is er nog Growin' up. Met een mooie sample van Minnie Ripertons Memory Lane vertelt Cube in dit nummer over zijn carrière, hoe hij met rappen is begonnen, zijn geschiedenis met NWA etc. Al met al staan er dus zeker een aantal nummers op deze plaat die écht de moeite waard zijn.

Na een paar teleurstellende releases en een lange stilte ben ik kortom goed te spreken over Cubes nieuwste productie. Dat deze CD de eerste is die hij onder zijn eigen label produceert maakt dat het geheel nog niet perfect is, maar toch zeker wel op niveau. De beats zijn lekker, de teksten scherp, en voor mij is Ice Cube hiermee een heel eind op de weg terug. Skip die paar nummers die je niet leuk vindt en je hebt het Cube album waar je op had gehoopt.

Label: EMI/Lench Mob records Releasedatum: 16 juli 2006