CD: iForward Russia! - Give me a Wall

Hogere wiskunde, codetaal, gebrek aan inspiratie of gewoon een vreemde bui? Het debuutalbum van iForward Russia!, Give me a Wall, houdt er nogal vreemde titels op na. Alle tracks hebben een nummer als titel. Openingsnummer heet Thirteen, track twee heet Twelve en numero drie is getiteld; Fifteen Pt I. Om het logisch te houden dus. En laat de band nou ook niet bepaald logische muziek maken.

iForward Russia! behoort ook tot het, inmiddels uit de klauwen gegroeide, clubje hypes aan de overkant van de Noordzee. De band verkreeg geaccelereerde faam toen het ging touren met bands als Editors en We are Scientists. Hun geluid is te omschrijven als intense en ongeduldige, Britse emo-post-punk. Schreeuwerig, schokkerig, hoekig en toch dansbaar. Weinig tijd voor rustmomenten en logische ritmes of melodietjes. Gooi Bloc Party, White Stripes in hun vroege dagen en At The Drive In in een cementmolen, laat het een kwartiertje ronddraaien en zie hier, iForward Russia! is geboren.

Give me a Wall bestaat uit elf tracks die variëren in lengte van ongeveer 2 tot 7,5 minuten. Het album zorgt in totaal voor ongeveer 50 minuten aan zomerse stormram-muziek. Eerste single was het pakkende Nine (en is nu opnieuw uitgebracht als single) en werd opgevolgd door het korte Twelve. Het behaaglijke en hypnotiserende Fifteen Pt II zou wat mij betreft de volgende single mogen worden. Ook Sixteen klinkt erg lekker op de plaat, de samenzang is een aangenaam rustpunt tussen het hoge geschreeuw van Tom Woodhead in.

Voor de meeste mensen zou dit een "hate it or love it"-album zijn. Hou je van de Bloc Party? Dan is Give me a Wall ook iets voor jou. Vind je dit soort muziek vreselijk, boek dan geen vakanties naar Leeds of Yorkshire de komende tijd.

Label: COOP/Dance to the Radio Releasedatum: 4 augustus 2006