CD: Monika Kruse - On the Road Vol. 4

DJ, put that record on! Wat Monika Kruse ter reactie op deze kreet zou draaien vind je op On the Road Vol. 4. Haar vinylbag wordt voor de vierde keer uitgediept en ditmaal beginnen we, zoals de trend is tegenwoordig, met mellow minimal. Hoe swingend en vernieuwend zal Kruse ditmaal zijn?

Mellow wordt opzwepend en na een aantal nummers gaat de plaat steeds meer los. Hard is het niet echt, maar dansbaar zeker wel. Ook de eerste minimalistische tracks. Mijn persoonlijke voorkeur blijft echter uitgaan naar de meer gevulde nummers. Wanneer acid invloeden beginnen door te schemeren word ik dan ook blij. All for One (by Johannes Heil) komt hiermee lekker binnen. De lage, opgebroken melodie die overgaat in een hoger geluid aangevuld met drum en electric elementen schudden me flink wakker. Ook Neontrance (by Tigerskin) gaat er met zijn stoere beat goed in.

Eén van mijn échte toppers volgt op nummer 9, Adultnappers Fecund. Dit nummer begint rustig en bouwt op tot het helemaal losgaat en niet meer stopt. Dan is er nog Soulful Spirit (by Hardfloor). Wederom heerlijke acid op de meest meeslepende manier; op dit punt blijft de rest van de plaat wat achter. De nummers zijn herkenbaar, maar of ze echt blijven hangen en meteen een reactie oproepen als je ze hoort is de vraag. Ook de laatste twee nummers, nummers van Kruse zelf, zijn leuk maar geen échte krakers.

On the Road Vol. 4 is kortom een lekkere plaat, maar niet echt bijzonder. Het blijft allemaal wat "vlak" en komt als geheel niet echt van de grond. Ik mis het echte knallen, wat misschien wel komt door het feit dat Monika zich wat meer aan de minimal heeft gewaagd. De rode lijn in de mix ontbreekt in ieder geval een beetje voor mij. Het heeft wat ups en downs, er staan een paar leuke nummers op, maar een must have danceplaat die je zélfs thuis in vervoering brengt is On the Road Vol. 4 helaas niet.

Label: Astral Music Releasedatum: 10 juni 2006