DVD : Oliver Twist

Als je even zoekt op internet zul je al snel veel versies van Oliver Twist vinden. Een eerste blik op imdb.com zal je zeggen dat er meer dan 20 films, tv-films, miniseries en series gemaakt zijn. De eerste film stamt voor zover ik kan vinden uit 1906, de laatste verfilming is in 2005 gemaakt door Roman Polanski, deze film is nu ook op DVD verschenen.

Charles Dickens is een naam die ik al heel vaak gehoord heb, maar echt veel wist ik niet over de beste man. Dickens werd geboren op 7 februari 1812 in Portsmouth, Engeland. Hij overleed op 9 juni 1870, en werd begraven in de Poets' Corner in Westminster Abbey, Londen. Tijdens zijn leven schreef hij meerdere wereldberoemde boeken waaronder het deels autobiografische David Copperfield, Great Expectations, Nicholas Nickleby en natuurlijk Oliver Twist. Ook schreef Dickens meerdere kerstverhalen waarvan de eerste, A Christmas Carol in Prose, de beroemdste is.

Oliver Twist (Barney Clark) is een wees die zijn naam ontving van één van zijn begeleiders in het weeshuis. Als hij door het weeshuis verkocht wordt aan een begrafenisondernemer weet hij te ontsnappen naar Londen. Daar komt hij in contact met de inbrekersbende van Fagin (Ben Kingsley). Tijdens één van zijn eerste pogingen tot zakkenrollen wordt hij gepakt en komt hij in contact met Mr. Browlow (Edward Hardwicke). Deze ziet in dat Oliver niet door en door slecht is en neemt hem op in zijn huishouden.

Onderweg naar Londen

Fagin weet helaas achter de woonplaats van Oliver te komen. Omdat de kans bestaat dat zijn bende verraden wordt door Oliver, ontvoert Fagin hem. Samen met medecrimineel Bill Sykes (Jamie Foreman) probeert Fagin uit handen van de politie te blijven en te zorgen dat Oliver niet ontsnapt.

Op de vlucht

Deze uitvoering van Oliver Twist is door Polanski schitterend in elkaar gezet. Met scènes waarin meer dan 800 figuranten zijn gebruikt heeft hij niet bezuinigd op de personele kosten. Beeld en audiotechnisch is de film zeer goed neergezet, het beeld is haarscherp en de geluiden komen precies daar vandaan waar ze vandaan moeten komen. De film staat op 16:9 anamorphic formaat op de DVD, qua geluid kan je kiezen tussen Dolby Digital of DTS, beide natuurlijk 5.1 surround.

Polanski aan het werk

Extra's zijn er niet veel te vinden op de DVD. Zo vind je een stukje van vijf minuten genaamd Kidding with Oliver Twist dat bestaat uit één tovertruc van Barney Clark, en wat beelden achter de schermen tijdens de opnames. Tevens staat de originele trailer op de DVD.

Het was een genot om naar deze vertolking van Oliver Twist te kijken. De DVD krijgt van mij vier sterren omdat er wel wat meer extra's op de disc hadden mogen staan.

Label: A-Film Releasedatum: 13 juni 2006 Kijkwijzer: