Boek: M. Husken & F. Vuijst - Dood Spoor

Iedereen kent natuurlijk CSI wel in één van de drie smaken die op televisie zijn, Las Vegas, Miami en New York. Veel van deze zaken worden opgelost met behulp van DNA onderzoek. In Dood spoor gaan Marian Husken en Freke Vuijst voornamelijk in op het gebruik van DNA in onderzoek bij zaken in Nederland en Amerika.

Ieder hoofdstuk in dit boek gaat op een gedegen, en door onderzoek onderbouwde, manier in op de verschillende manieren waarop DNA uiteindelijk in de rechtszaal terecht kan komen. Husken en Vuijst hebben dit boek gebaseerd op een onderzoek dat ze gedaan hebben voor een artikel met dezelfde naam in Vrij Nederland.

Marian Husken werkt als onderzoeksjournalist voor Vrij Nederland tevens is ze één van de meest vooraanstaande auteurs op het gebied van politie, terrorisme, strafrecht en Nederlandse criminelen. Eerder was ze verantwoordelijk voor boeken als Deals met Justitie, Charles Z. en XTC smokkel. Deze laatste schreef ze ook al samen met Freke Vuijst, die als correspondent voor Vrij Nederland werkzaam is in de Verenigde Staten. Verder maakte Freke Vuijst meerdere documentaires, die in het verleden op festivals bekroond zijn.

Freke Vuijst

De eerste twee hoofdstukken van Dood Spoor gaan over de werkwijzen van de CSI teams in Nederland en Amerika. In de latere hoofdstukken wordt onder andere ingegaan op het gebruik van DNA van dieren, het zelf verzamelen van DNA door mensen die in de gevangenis zitten en problemen die zich voor kunnen doen bij het uitgaan van DNA als bewijs. Bij dit laatste moet je denken aan eeneiige tweelingen, beenmergdonoren, en of DNA echt wel uniek is per mens. Twee hoofdstukken worden besteed aan projecten in Nederland en Amerika die opgezet zijn om gevangenen vrij te krijgen die onterecht in de gevangenis zitten.

Door middel van praktijkvoorbeelden maken de twee schrijfsters duidelijk dat DNA bewijs niet zo onfeilbaar is als men denkt. Onder andere door het verkeerd behandelen van bewijs en plaatsen delict kunnen deze besmet worden met "verkeerd" DNA of kan DNA zelfs verdwijnen. Ook wordt in het boek pijnlijk duidelijk dat de opslag van bewijsmateriaal lang niet altijd goed geregeld is waardoor bewijs beschadigd wordt of zelfs zoekraakt.

Marian Husken

Voor mij is duidelijk geworden dat DNA een belangrijk iets is bij onderzoeken naar wat voor soort criminaliteit dan ook. Bij inbraak tot moord kan er DNA achter zijn gebleven wat ervoor kan zorgen dat een verdachte al dan niet schuldig achter de tralies verdwijnt. Ook is het mij duidelijk geworden dat men niet alleen uit kan gaan van DNA als bewijs maar dat getuigen en ander bewijs dit volledig kunnen ontkrachten.

Het boek krijgt van mij 4 sterren vanwege het informatieve karakter en omdat ik er heel veel van geleerd heb met betrekking tot DNA als bewijs.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 9022544303 Pagina's: 224