Evenement: TOOL - 27 juni HMH

TOOL is uniek. TOOL is innovatief. TOOL op CD is heerlijk, maar TOOL live is fu^#ing amazing!

Voor de mensen die de band niet kennen (shame on you!), TOOL is een cocktail van underground metal en art-rock. Alhoewel de heren de status van underground al jaren ontkropen zijn en in het heden éénzaam op het puntje van de hoogste berg van de metal/rock-wereld staan. Via de EP Opiate en de snelle opvolger Undertow klom de band uit het dal der onbekenden, maar met het in 1996 uitgebrachte Ænima brak TOOL echt door. De ruige art-rock sloeg aan, Stinkfist werd een hit en de band ontsteeg elke muzikale niche die er toen te vinden was. En heden ten dage heeft TOOL de lat alleen nog maar hoger gelegd.

1 Mei dit jaar kwam het nieuwe album uit en ter promotie daarvan tourt TOOL de wereld rond. Ik was al zo fortuinlijk om ze te mogen zien op Pinkpop, waar ze een denderend strakke show neerzetten. Alleen de zanglijn stond toen net iets te zacht afgesteld waardoor Manyard James Keenan wel uit de verf kwam, maar het was nog geen Histor kwaliteitsverf voor de buitenschilder.

En toen was 27 juni 2006 de HMH aan de beurt, het concert was officieel binnen 8 minuten uitverkocht en 5000 gelukkigen konden de "10.000 Days" tour gaan aanschouwen. Gespannen stonden de meesten samengedrukt in het midden van de zaal af te wachten tot de, erg irritante, laatste nummers van de DJ waren afgelopen.
De speakers beloofden veel goeds. Aan weerszijden van het podium waren kolommen van speakers in een halve cirkel opgehangen zodat de hele zaal geluid op zich afgevuurd kreeg. Ook het podium was niet mis. Grote monitoren stonden klaar om te knallen. Het geluid werd niet meer afgesteld tijdens het wachten, alles was al klaar. Alleen werd het geluid even getest voor een verzoek van Maynard James Keenan. Of mensen voor 2 uurtjes konden stoppen met roken zodat de band in een 'gezonde' omgeving kon spelen en nog vaak terug kan komen. Zouden ze daarmee het al tijdens eerdere concerten geroepen "See you in november" bedoelen? Toch konden enkele nicotine-junkies het niet laten om nog wat op te steken. Erg stoer wel. Volgende TOOL-concert fouilleren op pakjes peuken en ook afnemen dan maar?

Om 20.45 werd de spanningsboog verlegd van verwachtingen naar puur genot. De bandleden kwamen één voor één op, met als laatste Keenan. Kort en bondig groette hij het publiek waarna de band het prachtige duo Lost Keys/Rosetta stoned inzette. De bovengenoemde speakers wrongen elke decibel kraakhelder uit de cilinders en een straaljager zou nog moeite moeten doen om boven het geluid uit te komen die avond. De zaal resoneerde maar het optreden was helder en zuiver. Het gemis aan volume van de zanglijn zoals bij Pinkpop was hier niet te bespeuren. Keenan schreeuwde zich schor in de megafoon, die deze tour bij de standaarduitrusting van de opening hoort. Stinkfist was het volgende nummer dat door het publiek heen golfde. De vrij korte, maar heerlijke setlist was als verwacht. Precies dezelfde als in Düsseldorf en vele voorgaande shows, maar godskolere wat een nummers!

In zichzelf gekeerd, stoïcijns en geconcentreerd staan gitarist Adam Jones en bassist Justin Chancellor op het podium en spelen de sterren van de hemel. Gestut door de ritmisch opmerkelijke drumslagen van Danny Carey en de goede stem van Keenan staat echt elk nummer als een stuwdam. Maynard James Keenan staat als een silhouet op een verhoging op het podium, achter hem wisselen intrigerende en bezwerende videobeelden elkaar af en dragen bij aan het mysterieuze kunstwerk van TOOL.

Kan een band nog strakker spelen dan dit? Hoe moet dat bij concerten na TOOL? Muzikaal gezien zijn er weinig en misschien wel geen enkele andere bands die dit kunnen; niet overdrijven, niet teveel pingelen en soleren, maar als één geheel en zo overtuigend de muziek door het publiek hun ruggenmerg heen stuwen.
Nieuwe nummers als Jambi en Vicarious zijn magistraal om live en snoeihard te horen. Eigenlijk is elk nummer een hoogtepunt. Het meest befaamde Nederlands muziekblad heeft een tijd CD's uitgegeven onder de noemer Oorgasm. Die term drukt dit optreden in één woord uit. Right in two snijdt door je ziel, Ænima pompt de adrenaline door je lichaam en Schism zet alle zintuigen op scherp. TOOL geeft geen concert, TOOL geeft je een onvergetelijke ervaring, die je gefascineerd, voldaan, bezworen en met rillingen over je lichaam achterlaat. Trillend wachtende op het volgende oorgasme, en dat gaat volgens Keenan in november komen..."Apparently we'll see you in november"

Setlist

Lost Keys
Rosetta Stoned