CD: The Moody Blues Deluxe Edition

Na behoorlijk wat live-albums en "best of's" van The Moody Blues ligt er nu in 2006 een geremasterde boxset in de schappen. Het gaat hier om de albums van het, voor velen, meest succesvolle Moody Blues-tijdperk, 1967-1970. Vijf volledige albums (plus veel bonusmateriaal) zijn bewerkt tot Super Audio CD's. Geen slechte aanwinst voor de symphorock liefhebbers me dunkt.

Mensen die nog nooit echt van The Moody Blues hebben gehoord, kennen zeer waarschijnlijk toch wel één nummer. Tenminste, als je ooit in december een radio aan hebt staan. Het nummer Nights in white satin is hun grootste hit geweest en verschijnt elk jaar steevast in de hoogste regionen van de top-zoveel-duizends. Verder staat de band bekend als orchestrale symphorock, die in de vroege jaren zestig is ontstaan in Birmingham. Hun roots lagen bij R&B (nee, geen Destiny's Child shit, maar echte R&B), maar al na een paar jaar sloegen ze de weg van de symphonische muziek in. Met Day of future passed brak de band wereldwijd door en de band trok de lijn van orchestrale composities door, maar was ook zeker betrokken bij het ontstaan van de "psychedelic rock". De gelaagde muziek deed het goed in die tijd en ook nu nog trekken The Moody Blues volle zalen.

Voor de jongere lezers, trek eerst even zo'n grote zwarte langspeelplaat van je vader uit de kast. Vergeet de foute pakken en snorren even en kijk of je het wat vindt. Het is zeker niet voor iedereen. Persoonlijk kan ik ook lang niet alles van de band waarderen. Ik hou zelf wat minder van bombast in combinatie met een 'softere' gitaar, maar de krakers en het wat meer psychedelische werk kan ik met gemak aanhoren.

Liefhebbers van The Moody Blues zullen deze 'upgraded' CD's wel lekker vinden, alhoewel een krakende langspeelplaat ook zijn charmes heeft. Het geluid is helder en er is veel werk in gestoken zo lijkt het. De CD's komen samen met goed gevulde inlays die bol staan van de foto’s. Leuk voor de fans. Ook wordt deze set vergezeld door behoorlijk wat bonus tracks, remixes en radiosessies.

Even een samenvatting wat je krijgt voor je geld:
Days of future passed (5.1), het eerste album van de band uit 1967. De tweede CD bevat alternate versies, singles en opnamen van BBC Radio 1 sessies uit 1967 en 1968.
In search of the lost chord, het tweede album van The Moody Blues dateert uit 1968 en is door Justin Hayward zelf opnieuw digitaal gemasterd van de originele masters. Op de bonus CD staan maar liefst dertien niet eerder uitgebrachte tracks waar onder demo's en BBC Radio 1-opnamen.
On the threshold of a dream is het derde album en komt uit 1969. Het origineel is uitgebreid met negen niet eerder uitgebrachte tracks.
To our childrens childrens children (5.1) verscheen eveneens in 1969. Aan deze uitvoering is een 2e disc toegevoegd en bevat maar liefst elf bonustracks die eveneens afkomstig zijn uit BBC Radio 1 sessies.
The question of balance (5.1), het vijfde album. Als bonus staan zes niet eerder uitgebrachte tracks op dit uit 1970 daterende album.

Voor de fans en liefhebbers van het genre die de albums nog niet hebben een grote aanrader, voor de rest één sterretje minder.

Label: Universal Release: 31 maart 2006 Waardering: