CD: The Spirit That Guides Us - We are under reconstruction

The spirit that guides us brengt met We are under reconstruction part 1 een verzamelend allegaartje uit. De band bestaat onder andere uit Nederlandse en Amerikaanse leden en heeft vanaf de eeuwwisseling een stel EP's en twee volledige albums uitgebracht. Met deze nieuwe geluidsdrager verzamelt de band zestien tracks waarvan drie nieuwe nummers. De rest bestaat uit geremixte, nieuwe versies of live registraties van oudere nummers, ondermeer van 24 Winters. Van de twee volledige albums is weinig terug te horen. De tracks komen uit de oude doos en van hun EP's. Daarnaast heeft de band Enjoy the silence van Depeche Mode op een originele manier gecovered.

Zoals vermeld is de CD van alles wat, rustmomenten, wat pakkende melodietjes (zoals de nieuwe nummers Save the best for last en My tune) en een groot deel screamo en emocore waar uiteraard het geschreeuw de boventoon voert. Variëteit is iets wat voldoende aanwezig is op de CD, zelfs in één nummer zit al genoeg variatie. Instrumenten en verschillende zang/schreeuw-lijnen wisselen elkaar af. Het album is dus zeker niet saai te noemen, maar persoonlijk vind ik er nogal wat onnodig en schel geschreeuw in zitten dat de muziek niet echt ten goede komt en de opbouw van de nummers vaak verstoord. De nummers lopen niet soepel en zelfs na een aantal luisterbeurten kan ik nog weinig structuur terug vinden. Dit zal voornamelijk ook door het feit komen dat er veel oudere nummers op staan van verscheidene EP's. Zelf hou ik wat meer van iets dieper geschreeuw en niet het schelle geluid wat hier (te) vaak de revue passeert.

Samengevat geen slecht, maar ook geen briljant overzicht van de jaren van TSTGU. Veel muzikale variatie, maar ook veel schel geschreeuw. Je moet er van houden, dus degenen die TSTGU al in hun hart hadden gesloten zullen zeker geen bult vallen aan dit album. Tevens zullen zij uitkijken naar Part 2, wat waarschijnlijk een live DVD wordt.

Label: Sally Forth Records Releasedatum: 24-04-2006 Waardering: