CD : Seeed - Next

John F. Kennedy zei het ruim veertig jaar geleden al in de Duitse hoofdstad: "Ich bin ein Berliner". Hoewel JFK hiermee onbedoeld suggereerde dat hij niet veel meer voorstelde dan een Berliner bol, hadden zijn woorden impact genoeg om de geschiedenisboeken te halen. En om geciteerd te worden door Seeed, een muzikaal elftal uit datzelfde Berlijn dat de afgelopen jaren al muzikale geschiedenis schreef door alle grote festivals in Europa af te gaan, en het publiek kennis te laten maken met strakke reggae en über-degelijke Duitse dancehall. Meest recente wapenfeit is het album Next, waarmee de Berlijners definitief willen toeslaan.

Internationaal toeslaan, want in eigen land is het debuutalbum New Dubby Conquerers al 150.000 keer verkocht. Ook de single Music Monks was er al een grote hit. Bang om achter de feiten aan te lopen hoeft de trendvolger echter niet te zijn, want van de zeventien tracks (inclusief 2 bonustracks) zijn naast de eerdere single Music Monks nog zes oudere werkjes opgenomen op dit derde Seeed-album, al dan niet in Engelstalige versie.

Soms is dat jammer. De onvervalste hit Ding had in een eerdere versie grotendeels Duitstalige coupletten, wat uitermate goed klikte op de strakke, pompende dancehall-beat, een eigenheid die Seeed een grote cultstatus op had kunnen leveren.
De 'international version' van het nummer; Thing (feat. Saïan Supa Crew), wordt op Next nu onder meer in het Frans gezongen. Eén van de grote breinen achter de band is dan ook Pierre Baigorry, een half-Duitse, half-Franse zanger/producer die ook nog het meerendeel van de teksten schrijft. Maar welke taal ook: ze volgen altijd de flow. Baigorry heeft in zijn hoedanigheid als 'Enuff' duidelijk een hoop ervaring opgedaan in familiaire stijlen als hiphop en p-funk.

Baigorry is echter niet alleen. Wat heet: de tien andere muzikanten zorgen er voor dat de tracks volop aangekleed worden met riddims, sampletjes, en alles wat er maar voor kan zorgen dat het album van kop tot staart bubbelt en dubt, rockt en swingt. Hier en daar misschien net iets te vol, te glad, te afgemixt. Soms ook met nummers die tekstueel aan hipheid ten ondergaan à la Black Eyed Peas, zoals de naamgevende track Next.
Maar meestal verrast Next met ijzersterke, onvervalste reggae: zoals het lome Waterpumpee, Rise & Shine en She Got Me Twisted.
Stand Up
neigt qua titel weer erg naar het werk van Bob Marley, maar is met de stampende dreunen in alles de hedendaagse variant van reggae: gedigitaliseerd tot de dancehall van Seeed.

Ach, wetend dat hun live-performance net zo gründlich is als menig stofzuiger danwel wasmachine van Duitse makelij, maakt het niet uit welk etiket je er op wilt plakken. Al regent het de hele zomer, vliegt Nederland er in de eerste ronde van het WK uit: met dit album is de zomer stiekem toch al begonnen.

Seeed dus. Drie "e"'s, vier sterren!

Label: Warner Music Releasedatum: 8 mei 2006