DVD: Caché

Georges, presentator van een literair TV-programma, ontvangt pakketjes met verontrustende tekeningen en videobanden. Ongemerkt zijn er uren beelden van zijn huis en familie opgenomen. De politie kan weinig doen omdat er geen onmiddellijk gevaar dreigt. Geleidelijk worden de banden steeds persoonlijker en gaat Georges zelf op zoek. Hij moet gaan graven in zijn verleden om er achter te komen wie hem bedreigt.

Caché is Frans voor 'verborgen'. Deze film heeft dan ook veel verborgenheden. Het is opletten geblazen, want de kracht zit 'm in de details. Regisseur en scriptschrijver Haneke maakt het de kijker niet gemakkelijk. Om te beginnen word je direct midden in het verhaal gegooid. Lange slepende shots waar ogenschijnlijk niets gebeurd, vele wisselingen van gezichtspunt. En dit is niet omdat het slecht geschoten is, Haneke bedoelt de kijker niet te laten consumeren, maar mee te laten denken. Hij is daarin geslaagd, alhoewel het daardoor geen film is om lekker mee in slaap te vallen. Het vergt aandacht. Het is daarentegen ook een film die je vaker dan eens zal bekijken.

Deze film is een thriller, sociaal- en relatiedrama en art movie tegelijk. Dat is opzich al knap. Maar de echte kracht zit 'm in het feit dat het een knagende film is. Er sluipt een ongemakkelijkheid bij de kijker naar binnen, niet door groteske special effects of strijkers op de achtergrond, maar door het verhaal, de details, het tempo waarmee geschoten wordt, of juist de wisseling ervan, en niet onbelangrijk: de acteerprestaties van Auteuil en Binoche. Eerder gevormd door doordacht vakmanschap dan door actiegerichte effecten. Niet dat deze twee noodzakelijkerwijs elkaar uitsluiten, maar Caché is op enkele momenten na een vrij trage film (en dat vind ik mooi), en de suggestie speelt een grotere rol dan de daad (en ook dat is goed gedaan, omdat het voor een mooie en constante spanningsboog zorgt). Deze soberheid laat ook juist voldoende ruimte voor de details, die zich als fijne pennenstreken in de shots en karakters aftekenen.

Bij het bekijken van Caché had ik even nodig om erin te komen, maar de film overtuigt. Niet zozeer voor plat vermaak, maar eerder voor iemand die er de tijd voor wil nemen, en genoegen schept in de trage wijze van filmen, en de aandacht voor details.

Caché is Frans gesproken en (optioneel) Nederlands ondertiteld. Tussen de extra's is vooral het interview met regisseur/scriptschrijver Haneke boeiend, en eigenlijk heb je de neiging om na het bekijken van het interview de film meteen nogmaals te bekijken.

Een trailer kun je hier bekijken.

Label: A-film Releasedatum: 22 juni 2006 Kijkwijzer: