CD: Jewel - Goodbye Alice in wonderland

De van oorsprong uit Amerika komende zangeres Jewel, heeft weer een nieuw album. In 1995 brak Jewel door met de CD Pieces of you een CD vol rustige muziek, prachtige stemmanipulaties en poëtische teksten. De CD Spirit uit 1998 veranderde al lichtjes richting een populairdere sound, meer pop maar nog steeds die mooi emoties in haar nummers. Met This way uit 2001 veranderde Jewel van richting. De rauwe emoties, rustige melodieën en de prachtige spelingen werden minder en minder en commercie begon binnen te sijpelen, iets waar Jewel zo enorm tegen was. Misschien bewust, misschien onbewust maar met de CD 0304 sloeg ze in veel ogen de plank absoluut mis. De rustige countrystijl was weg, de manier van spelen met haar stem was moeilijk te vinden en zelfs in haar videoclips begon ze meer te lijken op Britney Spears dan op de oude Jewel die we onderhand hadden leren kennen. Voor degene die teleurgesteld waren in de laatste CD heb ik goed nieuws, ze is niet helemaal terug bij af maar het komt weer in de buurt van haar eerste twee CD's.

Jewel zelf noemt deze CD haar meest autobiografische CD tot nu toe en ik kan het alleen maar met haar eens zijn. De CD is een mix van stijlen, tempo, emotie en verschillende manieren van zang. Ik vind dat Jewel haar sterkste punt haar bijzonder zachte stem is die ze prachtig kan omvormen, over laten slaan, haar stem kan rauw klinken en heel puur, van de hoogste noot tot de laatste noot. Toch laat ze dit niet meer zoveel horen als op haar eerste CD's en dat is erg jammer, gelukkig maken de nummers veel goed.

De nummers op deze CD zijn voornamelijk wat meer richting pop, maar niet meer op die commerciële manier als haar vorige album. Er zit wat meer tempo in, maar nog wel met een boodschap. Again and Again, Long slow Slide, Words Get In The Way en Drive To You hebben allemaal hetzelfde gevoel alhoewel de nummers enorm verschillen qua stijl.
Goodbye Alice in Wonderland is samen met Stephanville, Texas het meest autobiografische en voor mij meteen ook één van de mindere nummers van de CD. Goodbye Alice in Wonderland klinkt nog wel lekker, maar wanneer je Stephanville luistert zou je bijna denken dat je een audioboek hebt gekocht in plaats van een audiocd. De twee nummers worden amper gezongen, maar meer verteld. Dit is iets wat ze wel vaker doet in nummers op deze CD zoals bij het nummer Good Day. Gelukkig is dit nummer een stuk muzikaler. Good Day is ook autobiografisch alleen op een niet vertellende manier maar op een gewone muzikale manier.
Satellite is een beetje een vreemde eend in het bijt. Ze schreef het nummer toen ze 18 was en voor het eerst naar Hollywood ging. Het nummer is een enorme steek naar de manier van leven daar, iets wat we vaker tegenkomen op de CD en op haar vorige CD's. Een nummer die we al eerder hebben gehoord is Fragile Heart welke ook op haar vorige CD stond. Deze versie is echter vele malen beter. Het laatste nummer van de CD, 10000 Miles Away, had zo op de eerste twee albums gekund. Het is in mijn ogen dan ook het mooiste nummer waarin haar stem zo prachtig uitkomt en de muziek niet overheersend is. Een prachtige afsluiting dus.

Toch kom ik er maar niet uit. Is dit een goede CD of niet. De CD luistert lekker weg, klinkt goed en op twee nummer na, zijn alle nummers eigenlijk wel okay. Helaas blijft het daar een beetje bij. Jewel is niet geheel meer terug bij haar oude stijl en dat neemt toch de magie wel een beetje weg. Een CD vol met leuke nummers die je lekker mee kunt zingen in bad, een CD vol met nummers die prachtig zijn geschreven, maar geen nummers meer die je tot tranen kunnen bewegen zoals Painters, Adrian en Fat Boy. Het is allemaal een beetje middelmatig behalve dan het nummer 10000 Miles Away. En na lang wikken en wegen krijgt de CD van mij drie sterren. De CD is zeker niet slecht, maar als je zo verwend bent met twee prachtige CD's zijn de laatste, inclusief Goodbye Alice in wonderland toch wat teleurstellend.

Label: Warner Music Releasedatum: 28 april 2006