DVD: Kamasutra

Erotiek is altijd al een grote interesse van de mens geweest. De hele maatschappij is ermee doorspekt; in reclame, op straat, in de slaapkamer. Geen wonder dat men veel aandacht besteedt aan de mogelijkheden binnen een seksuele relatie. Een goed voorbeeld hiervan is de Kamasutra; het oude Indiase leerboek over erotiek en de relatie tussen man en vrouw. Sinds kort is er een dvdbox verkrijgbaar, geheel gewijd aan de Oosterse leer van de erotiek.

De dvdbox bevat vijf dvd's; vier met beeldmateriaal en eentje met een audiocd. Op de eerste vier discs vind je twee verschillende onderdelen. Allereerst een soort fictieserie van vijftien afleveringen waarin stelletjes op bezoek gaan bij een soort liefdesdokter. De stelletjes hebben problemen met hun seksleven en dankzij de adviezen van dokter Dahlia kunnen ze weer genieten van elkaar. En dat is duidelijk te zien ook, want in elke aflevering bevat een aantal softerotische scenes. Op zich geen probleem, maar het heeft allemaal maar weinig met de Kamasutra van doen. Geen wonder als je je bedenkt dat deze serie is geregisseerd door Rebecca Lord, een bekende pornoster.

Het tweede onderdeel (de vierde disc) van de box bevat een documentaire getiteld The better guide to Kama Sutra. In ongeveer drie kwartier wordt een soort cursus gegeven over hoe je je seksleven kunt verbeteren. De tips, afkomstig van het Sinclair Intimacy Institute, worden vergezeld door behoorlijk intieme beelden. De meeste aandacht wordt er geschonken aan de verschillende standjes die men kan innemen tijden de daad en het belang van het voor- en naspel. Ook hierbij geven de demonstratiestelletjes zeer duidelijk het goede voorbeeld. Het is alleen wel jammer dat de sfeervolle beelden begeleid worden door een haast klinisch klinkende Vlaamse vrouwenstem die droog commentaar geeft bij alle standjes. Tot slot bevat de box een cd met muziek die erg geschikt zou moeten zijn als ondersteuning van seksuele activiteiten. De cd bevat 16 nummers, maar om nou te zeggen dat je er opgewonden van raakt... Meer dan 60 minuten lang word je namelijk 'getrakteerd' op Indiaas aandoende muziek. Wel even grappig om te horen, maar het heeft niet echt iets te maken met het bedrijven van de liefde.

De fictieserie op de eerste drie discs is niet echt om over naar huis te schrijven. Niet alleen is het nogal gedateerd, waardoor ook de beeldkwaliteit te wensen over laat, maar daarnaast heeft het nauwelijks iets te maken met de Kamasutra. Wat dat betreft sluit het tweede onderdeel beter aan bij de titel van de box, maar ook daar is er sprake van gedateerdheid. De 'cursus' is allesbehalve volledig. De laatste disc, met enkel Indiase muziek voegt wat mij betreft helemaal niets toe aan deze release. Wil je meer weten van de Kamasutra of ben je gewoon op zoek naar opwindende beelden? In beide gevallen kun je deze release gewoon lekker laten liggen.

Label: Lime Lights Releasedatum: 13 april mei 2006
Kijkwijzer: Waardering: