CD: Miss Kittin - A Bugged Out Mix

Bugged Out MixErol Alkan en Felix the Housecat gingen de queen of techno/electro al voor bij het maken van een bugged-out mix album. Vooral de editie van Erol Alkan gaat op de late uurtjes geregeld nog even in de cd-speler, en van iemand met de status van Miss Kittin mag je toch zeker een album verwachten dat in ieder geval dicht in de buurt komt. Helaas is wat mij betreft deze dubbelaar een stuk minder dan haar vorige werk.

Met de eerste cd, 'Perfect Night' probeert Miss Kittin haar live-perfomances als het ware in de huiskamer te krijgen. Van een stukje acapella van Princess Superstar gaan we moeiteloos over naar o.a. El Loco, The Chemical Brothers, Modeselecter en Front 242. Variatie genoeg, maar de sfeer en energie komt niet helemaal over. Er gaat niets op tegen the real thing natuurlijk, maar tenzij je de volumeknop volledig openzet zitten er te weinig spanningsbogen in de mixen. 'Ibiza' van El Loco is bijvoorbeeld ideaal om à la Knight Rider 's nachts ziels alleen over donkere landweggetjes te rijden (het heeft dan ook wat weg van de 'theme' van de serie), maar de nummers die hier op volgen zijn meteen een stuk minder.

Tussen hoogtepunten als Misc 'Vakuum Audio', 'Freefall (The Hacker remix)' en 'Base 6' van The Chemical Brothers zit te weinig bijzonders om je aandacht volledig vast te houden. Dit werkt misschien voor een dansende menigte, maar in de huiskamer zakt het te veel in. Toch valt er nog genoeg in de nacht te genieten, zoals 'Hasir van Modeselektor en het op het eerste gehoor niet helemaal op zijn plaats zijnde 'Don't Go' van Awesome 3. Minimal, acid en donkere electro, het komt allemaal voorbij, maar een perfecte nacht is het niet te noemen.

Zoals je van Miss Kittin mag verwachten is het toch erg laat en erg vermoeiend geweest, en wat is er dan idealer dan 's middags uit te rusten met wat low-tempo electro en dromerige ambient.
De tweede cd 'Perfect Day' biedt uitkomst om de zware kater te boven te komen, maar echt oppeppend is het niet te noemen. Je zal zo'n zeven nummers moeten uitzitten voordat je echt wakker wordt met 'Untitled A1' van Richard Devine, gevolgd door onder meer werk van Aphex Twin, Villabos en Biosphere. Als ambient-achtige muziek jouw stijl is, dan is cd 2 vast genieten, maar mij laat het volledig koud. Voor rustgevende muziek zoek ik het liever in de popscene, electro betekent voor mij up-tempo dansbare nummers. Enkel die nummers spreken mij aan op Perfect Day, en dus is ook dit dagdeel is allerminst perfect. Binnenkort maar weer is de editie van Erol Alkan in de cd-speler stoppen, een plek waar Miss Kittin's A Bugged Out Mix waarschijnlijk nooit meer terug zal keren.

Label: Resist Music Releasedatum: 17-04-2006 Waardering: