CD: Club Azuli - Miami 2006

Welke muziekliefhebber kent die drang niet; altijd als ik een nieuwe CD heb moet ik deze zo snel mogelijk beluisteren. Zo ook met Club Azuli - Miami 2006. Eenmaal met mijn discman op mijn fietsje begint de zon daarbij nog spontaan te schijnen ook! Alsof het zo moest zijn geniet ik tijdens mijn fietstochtje heerlijk van het zomerse gevoel dat mij overvalt door zowel deze dubbel-CD als de eerste zonnestralen van het jaar. Soms komt iets echt op het goede moment, zoiets als de release van Miami 2006 in april.

Jaarlijks wordt er in Miami een conferentie gehouden met alleen het beste van het beste op het gebied van (underground) trance, techno, house en alle aanverwante muziekstijlen. Zo ook dit jaar en allerlei maatschappijen vechten elk jaar weer om de sfeer van dit grootse evenement op twee schijfjes vast te leggen. Ik heb een hier de gemixte versie van Club Azuli en ook al kan ik niet oordelen of het precies de sfeer van het feest is, sfeer hebben deze twee CD's zeker. Stevig balend beluister ik de CD's dan ook aandachtig. Toch jammer is dat, dat je niet zomaar naar Miami kan afreizen.

Trance, techno en alle aanverwante muziekstijlen? Hoe wil je dat op twee CD'tjes krijgen hoor ik jullie al denken. En toch is het mogelijk. De eerste disc is meer van de funky house waar de tweede overgaat op het hardere spul. Progressive trance en techno, dat is wat ik graag hoor en mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook lichtelijk uit naar de tweede disc. Toch is er met beide schijfjes niks mis. Het is weer eens wat anders dan al die grijsgedraaide platen die je al honderd keer hebt gehoord. Dit keer gewoon eens een verzameling van heerlijk relaxte, zomerse, onbekende nummers die je wel móet waarderen.

Nummers die er voor mij uitspringen op de eerste disc zijn het old skool-achtige Same Man van Til West (wie?) en het vrolijk swingende Fascinated van Deepgroove (oh die!). Op de tweede disc is dit in de eerste plaats Sugar van Armand van Helden; wat meteen ook de enige naam in deze tracklist is waarvan ik denk dat hij bij het grote publiek bekend is. Altijd leuk die CD's waarmee je muzikale horizon gelijk weer met een artiest of wat wordt verbreed.

Al met al kan ik deze release erg goed waarderen. Het is weer eens wat anders dan die gewone trance compilaties. Misschien is dat omdat het lichtelijk ver van m'n bed is of in ieder geval ver van de meeste mensen hun slaapgelegenheden. Aan de andere kant kan je natuurlijk gewoon zeggen dat dit ronduit een goede trance dubbel-CD is. De vraag of de CD's het feest eer aan doen, moet ik in mijn conclusie helaas wel achterwege laten. Als er iemand is die daar voor volgend jaar verandering in wil brengen: Call me, call me on my mobile!

Label: Astral Music Releasedatum: 01-04-2006 Waardering: