DVD: The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl

Zoals nu de dvd schappen vol staan met voetbal dvd's, zo is ook weer de tijd aangebroken voor de filmmaatschappijen om alles dat maar enigszins met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft uit brengen. Voor mij persoonlijk een mooie periode, want naast een groot documentaire liefhebber ben ik ook een ware geschiedenis-addict, met name als het met de wereldoorlogen te maken heeft. House of Knowledge komt deze periode onder meer met documentaires over grote veldslagen, maar wat wij echt deed glimlachen was de aankondiging van de documentaire The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl.

Een film over één van de meest besproken maar ook geniale regisseuses is voor mij als filmstudent een ware must, maar ondanks dat het vaak erg technisch wordt is het toch toegankelijk voor iedereen. Deze dvd is een heruitgave van de Emmy winnende docu Die Macht Der Bilder van Ray Müller, uit 1993. Geen overbodige uitgave, want ik was al een paar jaar zonder enig succes op zoek naar deze docu. De film begint met een glimp van de laatste jaren van het tragische leven van de in 2003 overleden actrice en regisseuse. We zien haar vluchtig tussen de vissen en het koraal met een onderwatercamera, voordat we teruggaan naar het begin van haar acteercarrière. Impressionen unter Wasser kwam in 2002 uit, pas haar achtste film. Moeilijk te geloven voor iemand die alleen de wonderschone beelden van haar documentaires heeft gezien en niets van haar levensverhaal af weet.

Ze was geliefd vanwege haar prachtige en technisch revolutionaire docu's Triumph des Willens (registratie van partijcongres) en Olympia (registratie van olympische spelen in Berlijn 1936), maar verguisd omdat zij deze bekroonde en voor de toekomst van de filmkunst zeer belangrijke films maakte in opdracht van het Nazi-regime. Kunst en politiek, visuele schoonheid en propaganda.

Triumph des Willens

Deze tweestrijd, zoals die ook bij de Russische montageschool speelde, loopt als een rode draad door haar leven en ook door deze documentaire. We zien haar in Afrika herboren worden, maar vanuit de pers wordt ze toch weer herinnerd aan haar verleden. We zien haar op een zeer respectabele leeftijd nog steeds hard werken aan haar onderwaterfilm, maar zonder de middelen die er voor zorgden dat ze twee van de visueel mooiste documentaires op haar naam heeft staan. Dat is de tragiek van het prachtige en verschrikkelijke leven van Leni Riefenstahl.

De archiefbeelden van het werk van Leni Riefenstahl blijven prachtig, maar de documentaire zelf zit ook erg goed in elkaar. Nergens is een moraliserende en veroordelende ondertoon te bespeuren, ook al is de montage af en toe wat suggestief, op een Eisensteiniaanse manier. Door de bewegelijke camera en de verschillende locaties zakt de film niet in tijdens de gesprekken, en de muziek uit Riefenstahl's Tiefland geeft een bepaalde rust die zeer welkom is als ze weer is ten onrechte in de verdediging schiet. Maar zoals gezegd neemt de regisseur niet echt een standpunt in, het is aan de kijker om te bepalen of Riefenstahl iets kwalijk valt te nemen. Het ontbreken van een voice-over werkt bevrijdend. Erg sterk van Ray Muller is dat hij stiltes durft te laten vallen. Helemaal een geweldig idee is het door laten draaien van de camera wanneer Riefenstahl op een hilarische manier kritiek geeft op de manier van werken van Muller en hoe zij zich gedraagt buiten de opnames.

Olympia

Het moge duidelijk zijn dat The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl een geweldige documentaire is, helaas doet deze uitgave er niet helemaal recht aan. Op een fragment van Triumph des Willens na zijn er geen extra's, graag had ik nog een hele film van Leni Riefenstahl erbij gehad, maar dan was de dvd waarschijnlijk ook een stuk duurder uitgevallen. Nu is die voor 15 euro al voor jou, en dat is helemaal geen slechte deal voor zo'n prachtige documentaire. Een must-have voor filmliefhebbers.

Label: House of Knowledge Releasedatum: 2006 Kijkwijzer: