Boek: Het weer voor Dummies

Het weer is misschien wel het meest gebruikte onderwerp in praatjes die er niet toe doen. Niet omdat we er veel invloed op hebben, maar juist omdat het zoveel invloed heeft op ons. Opvallend aan al die informele weerpraatjes is dat eigenlijk vaak geen van beide gesprekspartners ook daadwerkelijk verstand heeft van de verschijnselen van het weer (Cumulus, wat is dat?). Het gaat er alleen maar om of het weer wordt om buiten op een terrasje te zitten of misschien wel of het witte kerst wordt. Voor al die mensen die het zat zijn al die oppervlakkige praatjes aan te horen en nu echt willen weten hoe de wereld van het weer in elkaar zit, is er nu Het weer voor dummies.

Zoals bekend hoef je voor het begrijpen van de inhoud van de boeken van "... voor dummies" geen academische titel te hebben. Alles wordt in begrijpelijke taal uitgelegd en op plekken waar het gebruik van terminologie niet te vermijden is, wordt in de kantlijn duidelijkheid verschaft. Bij een boek over de werking van het weer is dat geen overbodige luxe, want er komen nogal wat termen voorbij die de gemiddelde Nederlander niet kent. Een groot voordeel van Het weer voor dummies is dat de onderwerpen die aan de orde komen, vrijwel allemaal los van elkaar staan; je hoeft dus niet voorin te beginnen om het einde te kunnen begrijpen. Pak een onderwerp uit de index, sla de goede pagina open en begin met lezen. De frisse manier waarop de onderwerpen worden besproken nodigt echt uit tot lezen en dat maakt dit boek een echte aanrader voor geïnteresseerden.

Het weer voor dummies is verdeeld in een vijftal delen, met elk een aantal hoofdstukken. In "Wat is dat nou eigenlijk, het weer?" is er vooral aandacht voor het voorspellen van het weer, de atmosferische invloeden op het weer op de grond en de stromingen van lucht en water. Het tweede deel, "De elementen trotseren" gaat vooral dieper in op de wind; het ontstaan ervan en de invloed die het heeft. Het laatste hoofdstuk van dit onderwerp gaat speciaal over orkanen. In het derde deel worden de vier seizoenen uitgelegd, waarbij het vooral interessant is om te leren over de invloed van de stand van de aarde op het weer. In het voorlaatste deel, "De speciale effecten", is aandacht voor de kwaliteit van de lucht en het gat in de ozonlaag, speciale lichtverschijnselen en de kleur van wolken. Het is daarbij vooral interessant om te lezen over de menselijke effecten op het milieu en de bijzondere kleuren die je soms kunt zien in de lucht. Tot slot, in deel vijf, is er een hoofdstuk gewijd aan de extreemste weergebeurtenissen in Nederland en vind je informatie over de tien ergste –door het weer veroorzaakte- wereldrampen van de twintigste eeuw. Ook maak je kennis met een tiental dieren die (in)direct met het weer te maken hebben en worden tien bekende spreuken over het weer uitgelegd.

Alhoewel de auteur van Het weer voor dummies, John D. Cox, een Amerikaanse meteroloog is, is dit boek aardig Nederlands. In de Nederlandse bewerking is namelijk extra aandacht voor het weer in Nederland en vind je in het laatste deel zelfs twee hoofdstukken die enkel met Nederland te maken hebben. De vertaling is bijzonder prettig en doet je nergens vermoeden dat er kunst- en vliegwerk aan te pas is gekomen om een zin passend te maken, het leest allemaal lekker weg. Het boek bevat een grote hoeveelheid illustraties (waarvan een groot deel in kleur), maar het is jammer dat de kleurenfoto’s gecentraliseerd zijn en niet direct bij het onderwerp zijn geplaatst (waarschijnlijk om de kosten te drukken). Het boek kost 27,95 en dat is best veel geld. Maar aan de andere kant is het bijzonder compleet, leuk om te lezen en voor iedereen te begrijpen. Sta je tenminste de volgende keer niet met je bek vol tanden als iemand het over cumulus heeft.

Uitgever: Pearson Education Benelux ISBN: 9043010960 Pagina's: 321