DVD: Buurman en Buurman

Promosite
Er zijn van die series op televisie die je je levenlang bijblijven. Dat hoeft niet altijd te zijn omdat het er mooi uitzag of omdat het diep intellectueel was, nee, er zijn ook veel series gewoon leuk. De VPRO heeft jarenlang mijn ouders erg tevreden gehouden met Villa Achterwerk. De mogelijkheid om op zondagochtend je kinderen uren zoet te houden met briljante televisie maakte hen diep gelukkig. Maar de liefde kwam niet van één kant, ook ik was intens tevreden. Twee Tsjechische buurmannen die met vier linkerhanden proberen al klussend voor alles een oplossing te vinden: Buurman & Buurman. Het eerste deel is sinds kort op DVD te verkrijgen, voor iets minder dan een tientje.

Buurman & Buurman is een moeilijk te omschrijven serie. Qua uitzendtijd zou je zeggen dat het een kinderserie is, maar qua humor is het ook erg geschikt voor volwassenen die van binnen altijd een beetje kind gebleven zijn. De absurditeit kent bijna geen grenzen als de beide buurmannen elkaar helpen met allerlei huishoudelijke klussen. Eigenlijk begint het allemaal bij de boekenmania van Buurman. Niet alleen de woonkamer puilt uit van de boeken, maar ook de vriezer, wasbak en oven zitten boordevol. Als de postbode op een gegeven moment een pakketje aflevert, blijkt de oplossing nabij. Het net afgeleverde 'doe-het-zelf' boek laat namelijk een tekening van een boekenkast zien en inspireert buurman. Hij stapelt vazen en deegrollers op elkaar en gooit er wat planken tussen. Als Buurman (die andere dus) komt kijken bij Buurman (die eerste dus) stort de boekenkast al snel in. Buurman en Buurman besluiten van hun laatste centen een zaagje, wat spijkers en een hamer te kopen om de kast te verstevigen. Al snel blijkt hun techniek niet voldoende om de klus te klaren en ze verkopen een paar boeken om extra gereedschap te kopen. Om een niet zo lang verhaal kort te maken: uiteindelijk hebben ze een prachtige gammele boekenkast, maar blijken alle boeken verkocht te zijn om gereedschap te kopen. Het tekent de klunzigheid van de beide mannen die op hilarische wijze alledaagse problemen proberen op te lossen met de meest ingewikkelde constructies.

Promosite

Verwacht van Buurman & Buurman geen beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met de hedendaagse animatiefilms. Niet alleen is de serie al bijna dertig jaar oud, ook is er op sommige momenten meer aandacht besteed aan het grappig zijn van het verhaal dan aan de kwaliteit van de poppen of hun leefomgeving. Het gaat er bij Buurman & Buurman dan ook niet om dat je je ogen uitkijkt, maar dat je jezelf goed vermaakt. En dat is zeker goed gelukt. Niet alleen de belevenissen zijn erg leuk, ook de stemmen van Kees Prins en Simon van Leeuwen zijn erg grappig. De DVD is de eerste uit een serie van drie en bevat twaalf afleveringen, maar er zijn helaas geen extra features. De DVD is helaas niet helemaal foutloos. Als je ervoor kiest om alle afleveringen af te spelen dan wordt de tweede aflevering overgeslagen. Daarnaast is de framewisseling soms erg goed te zien, maar dat is waarschijnlijk een gevolg van de animatietechniek van de jaren zeventig.

Promosite

Buurman & Buurman is voor veel twintigers en dertigers pure nostalgie. Maar ook als je verder kijkt dan alleen de nostalgie, dan is de serie voor iedereen aan te raden. Het is allemaal niet diepgaand, maar je wordt als kijker leuk bezig gehouden met soms erg grappige onzin. Met een schuurmachine enthousiast je hele parket per ongeluk wegschuren, door je zelfgeknutselde schommelstoel het raam uit gelanceerd worden of een schilderij vastlijmen omdat je hem anders niet goed aan de muur krijgt; zo is het leven van Buurman & Buurman, A JE TO! Genieten geblazen!

Label: Video Film Express Releasedatum: 25 april 2006
Kijkwijzer: Waardering: