Boek: G.Bergman - Filosofie

"Ik denk dus ik ben", "Geloof is niet willen weten wat waar is", "Zonder het ene laat het vele zich niet begrijpen". Dit zijn allemaal uitspraken die waarschijnlijk ieder mens al één of meerdere keren gehoord zal hebben, maar wie zei dit nu eigenlijk? Waar kwamen ze vandaan en waar waren ze op gebasseerd? Gregory Bergman heeft een boek geschreven, met alle belangrijke en bekende filosofen op een rijtje, waardoor je je totale kennissenkring,als het een keer zo uitkomt, kunt verbluffen met jouw eigen filosofische kennis. Ga mee op stap met Klaartje de Koe, en maak je de grootste filosofische denkbeelden eigen.

Van Thales en de voor-socratici via Plato en Nietzsche tot aan Quine neemt Bergman je mee door een lange reis van de filosofen. In chronologische volgorde heeft hij de in zijn ogen belangrijkste filosofen geordend en legt hij hun basisprincipes en ideeen uit. Bergman zelf heeft filosofie gestudeerd aan het Hunter College in New York.

Ieder hoofdstuk begint met de tijdsperiode waarin de filosoof leefde. De situatie en omgeving waarin de filosoof opgroeide, gezinssituatie, genoten opleiding en eventuele leermeesters worden op een rij gezet. Hierna legt de schrijver in een verkorte versie de gedachten en meningen van de heren filosofen uit. De schrijver sluit elk hoofdstuk af met een paar bekende, dan wel minder bekende uitspraken van de filosoof die in dat hoofdstuk is behandeld.

Aangezien filosofie een behoorlijk diepgaand onderwerp is met de meest verwarrende termen en onbegrijpelijke woorden, gaat eerder genoemde Klaartje de Koe mee op reis. Klaartje is niet alleen een reisgenoot, maar ook de uitleg. Is Klaartje de Koe, of is Klaartje de idee koe? Lees zelf hoe de filosoof over Klaartje denkt en interessanter nog, of hij Klaartje uit het raam kiepert of niet.

Jammer genoeg komt Klaartje niet in ieder hoofdstuk voor, is Klaartje ook maar een koe, en koeien staan nu eenmaal niet direct bekend om hun intelligentie. Hierdoor merk je al lezend dat de stof nogal zwaar is, of je nu van voren naar achteren leest of ergens middenin het boek begint. Afhankelijk van je interesses kun je overal beginnen met lezen. Wel is het aan te raden niet in één keer door te lezen, maar na ieder hoofdstuk een pauze in te lassen en het besprokene te overdenken.

Deze handige pocket is gemaakt van ouderwets flutromannetjesmateriaal, ligt lekker in de hand en zal zeker in menig broekzak passen. Handig voor op reis, of zoals de titel zegt; in bed, op het toilet of in bad. Ideaal voor diegene die zich erg interesseert in de filosofie, of voor die ene die vindt dat zijn kennis van filosofie wat opgekrikt mag worden. Scholieren of studenten kunnen ook zeker veel aan dit boek hebben, maar wil je gewoon een goed verhaal, dan moet je de wereld van Sophie lezen van Jostein Gaarder.

Uitgever: Rainbow Pocket ISBN: 90 417 0613 5 Pagina's: 165