DVD: Youp en Matangi - Louterliedjes

Bijna iedereen kent de voorstellingen van Youp van 't Hek. Altijd uitverkocht, blijvend populair, maar volgens sommige mensen valt hij soms teveel in herhaling. Niet gek als je je bedenkt dat de Amsterdamse cabaretier al meer dan 25 jaar op de planken staat. Waar de cabaretier echter minder waardering voor oogst zijn zijn liedjes. Elk programma bevat twee tot drie liedjes, vaak over het leven en de dood. Klinkt eentonig, maar deze kritiek weerlegt Youp van 't Hek al gelijk op de verpakking: "Wat is er anders dan Leven en Dood?". De CD wordt vergezeld door een DVD met fragmenten van zijn samenwerking met het Matangi Kwartet en bevat niet alleen een compilatie van oude liedjes, maar ook een paar nieuwe.

Het is niet de eerste keer dat er van de liedjes van Youp van 't Hek een CD is verschenen; tien jaar geleden, in 1996 dus, bracht hij namelijk een compilatie uit onder de naam Niet zo somber. Maar er zijn twee grote verschillen tussen die release en deze. Niet alleen bevat dit album een aantal liedjes die zelfs nog niet in het theater te horen waren, ook zijn alle oude liedjes opnieuw opgenomen met het kwartet Matangi. Het levert een aantal nieuwe benaderingen op van bekende liedjes; waarbij vooral het overbekende Flappie een hele metamorfose heeft ondergaan. Youp's voorliefde voor klassieke muziek blijkt er wel uit, want gedurende de intro lijkt het wel alsof Flappie opeens een overture van Vivaldi is geworden. Erg apart om te horen dat zijn nummers nu ondersteund worden met klassiek aandoende muziek, maar het voegt in mijn ogen niet veel toe aan de inhoudelijke kracht van de teksten.

De kracht van de liedjes van Youp van 't Hek ligt niet zozeer in de melodie, maar meer in de teksten. Alle teksten hebben te maken met het leven, de liefde of de dood. De boodschap dat je alles uit je leven moet halen komt veelvuldig terug; net als in zijn programma's. Het zal per persoon verschillen, maar de teksten zijn erg mooi en doen persoonlijk aan. Naast de CD, waarop je 16 nummers terug kunt vinden, bevat de release van Louterliedjes een DVD met opnames van een aantal liedjes op de planken en in de studio. Erg leuk om te zien!

Louterliedjes bevat een goede selectie van de beste nummers van Youp van 't Hek, zoals Spelen met je leven, Meneer Alzheimer en Liegen Liefste. Aangevuld met een aantal nummers dat nog niet eerder in één van zijn shows te horen was, zoals Sleutels en Geslapen met de bruid, geeft deze CD een aardig overzicht van het kwalitatief hoogstaande (muzikale) werk dat de cabaretier aflevert. De samenwerking met het Matangi Kwartet geeft een extra dimensie aan de muziek, al is het mede door het toevoegen van de klassieke muziek geen CD om op te zetten als je je een tikkeltje depressief voelt. De DVD is wel aardig om een keer te bekijken, maar het is jammer dat niet alle liedjes terug te zien zijn. Voor de liefhebber bevat de release ook een klein boekje met alle teksten. Louterliedjes is een aanrader voor een ieder die houdt van prachtige teksten over het leven en de dood; zelfs als je doorgaans niet zo van de shows van Youp van 't Hek houdt.

Label: CNR Records Releasedatum: 1 mei 2006