CD: Natacha Atlas - Mishmaoul

PromositeDe van oorsprong Belgische zangeres Natacha Atlas is vooral bekend van de groep Transglobal Underground. Zij waren zo'n beetje de eersten die een succesvolle mix wisten te maken van wereldmuziek en Techno. Een wonderlijke combinatie. Natacha Atlas vormde, als buikdanseres en zangeres, het gezicht van Transglobal Underground, maar begon in 1995 ook een solocarričre. Het eerste eigen album was een vrij groot succes en neigde meer naar de wereldmuziek dan naar techno. De boventoon kwam te liggen in de Arabische muziek. Niet verwonderlijk, gezien haar afkomst als dochter van een Joodse Egyptenaar en opgegroeid in een overheersend Marokkaanse wijk in Brussel. Sinds kort ligt het nieuwste album van Natacha in de winkels: Mishmaoul

Mishmaoul betekent zoiets als ongelooflijk. Een merkwaardige titel voor een album, maar misschien dekt het de lading wel. De muziek op deze cd brengt de luisteraar namelijk met regelmaat in verwarring. Als deze namelijk het eerste nummer op de cd, Oully Ya Sahbi afspeelt, en daarbij stijf de ogen dicht houdt, waant deze zich op een Oosterse medina. Traditioneel gezang van Sofiane Saidi en Natacha Atlas vullen samen met een sitar de ruimte. Tot zover lijkt het wel alsof mevrouw Atlas haar westerse historie heeft afgeschud. De schrik is dan ook groot als de eerste gezongen klanken van het tweede nummer, Feen, eerder afkomstig lijken van een modern hiphopalbum dan van Natascha Atlas. Het blijkt de stem van Princess Julianna te zijn, die op verstorende wijze de droom doorprikt van de luisteraar. Na een minuut verder te zijn is het moderne jasje weer helemaal afgeschud en bevinden we ons weer in Mekka. De rest van het album blijven we zo nu en dan ruw verstoord in de oase van Arabische muziek. De wijze waarop de moderne muziekstijlen zijn verwerkt in de wat meer traditionele zijn niet echt geslaagd. Het doet nogal geforceerd aan en draagt niet bij aan de flow van het album.

Promosite

Natacha Atlas maakt prachtige Arabische muziek. Dat klinkt kort door de bocht, maar zo is het zeker niet bedoeld. De moderne klanken die op een aantal plekken verweven wordt met de traditionele muziek werken eerder verstorend dan verfrissend. Zeker bij de twee nummers waarin Princess Julianna haar stemgeluid laat horen zijn een beetje rommelig en doen afbreuk aan de prachtige muziek. De vraag is natuurlijk of Atlas Mishmaoul ziet als een prachtige ode aan de klassieke Arabische muziek of dat ze koste wat kost een samensmelting heeft willen bewerkstelligen tussen modern westers en traditioneel Arabisch. Welk van de twee het ook is, het is in ieder geval niet gelukt. De Arabische overhand levert schitterende nummers op, maar de westerse invloeden zijn helaas zo verstorend dat je nergens echt wordt meegetrokken in de beleving. Mishmaoul, een gemiste kans, ongelooflijk!

Label: Mantra Recordings Releasedatum: 24 april 2006