CD: The Zutons - Tired Of Hanging Around

Tired of Hanging AroundDeze jongen had het flink te pakken in de zomer van 2004, de Zuton Fever. Who Killed The Zutons was een heerlijk onpretentieus popalbum, dat je moeilijk niet leuk kon vinden. De zomerse simpele gitaarrifjes werkten aanstekelijk, maar zo snel als het kwam verdween de Zuton Fever ook weer. Over de gehele linie viel het album uiteindelijk toch wat tegen, alhoewel ik het vooral in de zomermaanden nog geregeld is uit de kast heb gehaald. Het was echter pas hun debuut, en dus veelbelovend voor de toekomst. De zon begint weer langzaam door te breken, de temperatuur stijgt en het festivalseizoen zit er weer aan te komen. Tijd voor een nieuw Zutons album dus!

Opener Tired of Hanging Around klinkt in ieder geval als vanouds. Catchy, maar niet volgestampt met hooks zoals we van alle Britpop hypes van de laatste tijd gewend zijn. Funky is het sleutelwoord, en na It's The Little Things We Do kan de tweede plaat van het Liverpoolse vijftal al haast niet meer stuk. Helaas dacht ik dat ook na de eerste paar nummers van Who Killed The Zutons, dus probeer ik alles maar te relativeren. Na de eerste volledige luisterbeurt blijkt dat echter totaal niet nodig te zijn geweest. Er zijn geen echte fillers te ontdekken, ook al zijn er weer een paar nummers die ver boven de rest uitsteken.

Één daarvan is single Why Don't You Give Me Your Love. Het begint met een donkere gitaarrif, met meteen daarbovenop een saxofoon en het altijd simpele maar vooral fijne stemgeluid van Dave McCabe. Niets bijzonder, maar vooral de samenzang tussen McCabe en saxofonist Abi Harding maakt het erg lekker. Laatst genoemde speelt met haar instrument ook een dominante rol op het zomerse Oh Stacey. Ik begin te verlangen naar de sixties en kan nu al niet wachten tot ik onder een stralende zon in het gras met een koud biertje lig te genieten van deze heerlijke nieuwe Zutons nummers.

The Zutons

Natuurlijk is ook Tired of Hanging Around niet perfect, maar dat wordt ook eigenlijk niet van ze verwacht. Een paar nummers als Oh Stacey, You've Got A Friend In Me en Why Don't You Give Me Your Love zouden al genoeg zijn om mij een gelukkiger mens te maken. Tired of Hanging Around staat echter vol met de typische 60's rock & roll revival nummers, variërend van goed tot geweldig. Geen fillers meer, maar een compleet samenhangend album. Vooral de grotere rol van Abi Harding is een welkome vernieuwing. Net als het debuut is het eigenlijk niet mogelijk om dit album niet goed te vinden. Tired of Hanging Around is een grote stap voorwaarts, het is alleen nog wachten op het definitieve meesterwerk dat hun naam voorgoed gaat vereeuwigen in de muziekwereld. Alleen ben ik bang dat het soort muziek dat The Zutons maken daarvoor te beperkt is.

Label: Deltasonic Releasedatum: 17-04-2006 Waardering: