DVD: Tim Burton's Corpse Bride

Tim Burton's Corpse BrideIn onze samenleving blijkt trouwen steeds minder vaak voor eeuwig, zelfs de eed "tot de dood ons scheidt" wordt niet meer gerespecteerd. Desondanks is het nog een de hele gebeurtenis, zo ook voor Victor (met de stem van Johnny Depp). Hij wordt lekker ouderwets uitgehuwelijkt en heeft zijn bruid Victoria (Emily Watson) nog nooit gezien. Gelukkig blijkt ze meer dan mee te vallen en is er zelfs sprake van liefde op het eerste gezicht. Mooi meegenomen natuurlijk bij je toekomstige levenspartner. Helaas weet Victor zich door de zenuwen de gelofte niet eens meer goed te herinneren.

Voordat het paar daadwerkelijk de ring om elkanders vinger kan gaan steken, moet hij van de dominee eerst maar eens zijn eed gaan oefenen. Natuurlijk op de toplocatie voor zoiets: In een donker bos vol graven! En wonder boven wonder gaat het nu wel goed. De hele routine gaat van een leien dakje, zelfs het steken van de ring wordt geoefend met een takje. Takje, takkewijf, dood wijf. Nu blijkt Victor getrouwd te zijn met een overleden bruid. Zij wachtte daar al jaren op haar ware liefde en sleept hem mee naar de onderwereld. Tussen de doden leeft Victor eigenlijk weer op, maar of hij de levenden en in het bijzonder Victoria kan vergeten door de innemende Corpse Bride?

Tim Burton's Corpse BrideDie andere stop-motion van Tim Burton, "The Nightmare Before Christmas" stamt alweer uit 1993. Die is trouwens niet door hem geregisseerd, een veel gemaakte vergissing, maar door Henry Selick. Ook in die animatiefilm speelde het leven na de dood een grote rol. Nu zijn de doden eigenlijk het leven. Dat is een beetje een rode lijn door de film. Het hiernamaals is een stuk prettiger dan het land der levenden. Het hier en nu is maar grijs, saai, kil en vooral bedompt. Precies wat je van de onderwereld zou verwachten. Daar zijn vast Timon en Pumba Goden, aangezien het motto Hakuna Matata lijkt te zijn. Deze scheiding vereiste meteen twee verschillende teams ter voorbereiding van de poppen en de sets, een voor de kille bovenwereld en een voor de kleurige onderwereld. De decors zijn bijzonder fraai en uitgebreid, maar dienen niet eens als opvulling. De acteurs, zo kun je ze welhaast noemen, zijn zelf al meer dan genoeg beeldvulling. Een lust voor het oog, met als hoogtepuntje het verhaal van de Corpse Bride. Deze wordt muzikaal verteld door Bonejangles en de rest van de skeletten, die elkanders botten als instrument gebruiken in een visuele en tekstuele grollenwaterval.

"Gather around, you corpses of cheer.
At least those of you who still have an ear.
I'll tell you a story that would make a skeleton cry.
Of our own jubilously delicious corpse bride."

Het spreekt voor zich dat zulke galgenhumor te veel verloren gaat bij een vertaling naar het Nederlands -die dus ook ontbreekt op de disc-, laat staan naar de taal van onze humoristische Oosterburen, die dus weer wel toegevoegd is. Zie hieronder, helaas echter maar vier sterren. Het verhaal is eigenlijk flinterdun en net op het moment dat je een wending in het verhaal verwacht waardoor het verwachte einde een twist zou krijgen, komt die niet. Tim Burton's Corpse BrideZonde. Voor een modern sprookje is deze danse macabre net te zwart en had er wel wat meer plot in mogen zitten. Normaal is de verhaallijn de kapstok waaraan de beelden en de grappen worden opgehangen, maar gelukkig blijft de film toch overeind zonder deze kapstok, dat zegt genoeg.

Zelfs op de single disc zit een ruime collectie extra's die het werk achter de schermen laten zien. Er zijn drie filmpjes die op de gebruikte techniek ingaan die wel een stapje verder gaat dan het kleien van Wallace & Gromit. Wat een werk om elk poppetje millimeter voor millimeter te verzetten voor elk beeldje. Wat te denken van het gepriel met kleine mechanismen in de hoofden van de poppen zelf, om de gelaatsuitdrukking te kunnen maken. In twee andere extra's komen de stemmen achter de poppen aan bod (Johnny!) en hoe dit in zijn werk ging. De muziek bij de film is steengoed en de componist Danny Elfman krijgt ook een paar minuten tijd om zijn aandeel uit te leggen. De muziek is ook zonder stemmen en effecten te beluisteren en daar doe je hem misschien nog wel een groter plezier mee. Wat dat betreft komt Burton zelf er maar bekaaid vanaf, met een kort filmpje waarin hij en anderen hun licht laten schijnen op de twee werelden die Corpse Bride kent. Uiteraard is ook de bioscooptrailer toegevoegd. Een erg complete DVD dus, zeker voor een single disc.

Label: Warner Bros Releasedatum: 26 april 2006 Kijkwijzer: