DVD: The Chronicles of Narnia

Liefhebbers van het fantasygenre zijn de laatste jaren schromelijk verwend. De trilogie van Lord of the Rings en de vier films van Harry Potter trokken veel bezoekers en zijn erg populair. En als er ergens succes te halen valt, dan is Disney er altijd snel bij. De prachtige verhalen van C.S. Lewis, in het Nederlands de kronieken van Narnia geheten, zijn namelijk naar het grote doek gebracht. Te beginnen bij het tweede verhaal in de reeks: De Leeuw, De Heks en De Kleerkast. Sinds kort is deze film verkrijgbaar op DVD, een release bestaande uit twee discs.

The Chronicles of Narnia is het verhaal van vier kinderen, die per ongeluk in een grote kledingkast verzeilen tijdens een potje verstoppertje. Het blijkt dat er geen achterkant in de kast zit, want als ze zich door de jassen heen weet te murwen, belanden ze in een romantisch sneeuwlandschap. Als snel komen ze erachter dat schijn bedriegt, want het land waar ze zijn beland blijkt alles behalve lief en vredig. Als ze kennismaken met de merkwaardige wezens die het land (Narnia) bewonen, komen ze erachter dat het land wordt onderdrukt door de Witte heks. Zij heeft een eeuwige winter over Narnia afgeroepen en bevriest alles en iedereen die in opstand tegen haar komt. De vier kinderen worden door de bewoners als helden onthaald, want volgens hen zouden de kinderen deel uitmaken van een oude voorspelling, waarin vier mensen het land bevrijden van de tirannie. Samen met allerlei mythische wezens, zoals faunen en eenhoorns, vormen ze een leger en trekken ze ten strijde tegen de witte heks.

Alhoewel The Chronicles of Narnia oorspronkelijk bedoeld is als kinderboek, is de film toch veel te eng voor jonge kinderen. Als leeftijdscertificering wordt er een minimumleeftijd van 12 jaar genoemd, en dat is zeker terecht. Qua veldslagen lijkt de film op een niet bloedige variant van Lord of the Rings en ook qua landschappen zijn er veel overeenkomsten. Maar het gaat veel te ver om te zeggen dat de films op elkaar lijken. Bij The Chronicles of Narnia krijg je veel meer het sprookjesgevoel. Niet alleen vanwege de pratende dieren, maar ook vanwege de sfeer. De prachtige computeranimaties (de leeuw Aslan is bijvoorbeeld levensecht) maken het geheel af: de film is een echte aanrader. Meer weten over de film zelf? Het kan in deze review.

Zoals we van Disney gewend zijn, is er ook bij deze film een speciale release verkrijgbaar. Op twee discs vind je, naast de film, een behoorlijk grote hoeveelheid aan extra features. Op de eerste disc vind je allereerst een aantal bloopers; persoonlijk vind ik bloopers bij een dergelijke film niet echt passen, maar ze zijn wel aardig om te bekijken. De andere twee features op de eerste disc zijn veel interessanter. Allereerst een mogelijkheid om tijdens de film informatie te laten verschijnen over de schrijver, de karakters en de film zelf. Daarnaast kun je een tweetal commentaartracks mee laten lopen met de film. Je kunt het commentaar horen van de regisseur en de vier jonge acteurs of van de producenten.

De tweede disc bevat veel meer extra materiaal, bijna drie uur kun je je ermee vermaken. In 'Kronieken van een Regisseur' kun je een soort dagboek volgen van regisseur Andrew Adamson. Dit bijna 40 minuten durende stuk is wel aardig, maar geeft niet echt een interessante kijk in de keuken van The Chronicles of Narnia. Waar je wel meer te weten krijgt over de productie van de film is in de feature 'De Magische Reis van de Kinderen', waarin je ziet hoe de fantasiewereld is vormgegeven en de jonge acteurs werkten aan hun karakters. Ook bij 'De Ontwikkeling van een Epos', krijg je veel te weten over de productie van de film; zeker als je je bedenkt dat deze feature maar liefst bijna twee uur duurt. Tot slot vind je een drietal extra's die nadere informatie geven over Narnia. In 'Wezens uit de hele wereld', maak je nader kennis met belangrijke karakters uit Narnia. Ook kun je een soort kaart van Narnia oproepen, waarbij je op je scherm allerlei informatie over het 'land' krijgt. Het is duidelijk te zien dat er veel moeite is gestoken in het afleveren van extra materiaal. Het is allemaal wel erg veel, maar de liefhebbers van The Chronicles of Narnia worden op hun wenken bediend. Het is duidelijk dat Disney zijn reputatie hoog wil houden en een bijna perfecte release heeft verzorgd. Qua beeld- en geluidskwaliteit is er namelijk niets op deze release aan te merken. Ook de verpakking is de moeite waard. De kartonnen hoes, om de verpakking, laat zich namelijk openen als een kast, waardoor je uitkomt in het land van Narnia.

The Chronicles of Narnia is een bijzonder geslaagde film over een fantasiewereld waarin een viertal kinderen een groot avontuur beleeft. De sprookjesachtige sfeer die de film weet op te roepen is erg charmant en de avonturen zijn soms erg spannend. De release op DVD is voortreffelijk, daar zouden sommige concurrenten eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Al met al is deze DVD erg de moeite waard.

Label:Buena Vista H.E. Releasedatum: 18 april 2006
Kijkwijzer: Waardering: