Boek: Kees van Kooten - Mijn Plezierbrevier

De meeste mensen kennen Kees van Kooten alleen van zijn roemruchte samenwerking met Wim de Bie op de televisie. Dat ligt niet aan van Kooten, maar aan de meeste mensen. Want in zijn boeken is de Haagse komiek minstens net zo leuk als op televisie. In boeken als Zwemmen met droog haar en Modermismen laat hij zien meer dan voortreffelijk te kunnen schrijven. Maar genoeg over Kees van Kooten. Dat lijkt misschien merkwaardig, maar dat is het niet. In Mijn Plezierbrevier is van Kooten namelijk niet het onderwerp, maar meer een gids. Een gids door het land van komische stukjes, geschreven door anderstaligen en vertaald door hemzelf. van Kooten laat zien wat hem inspireert, wat hij grappig vindt en hoe volgens hem verschillende soorten humor in korte teksten worden toegepast. Mijn Plezierbrevier ligt sinds kort in de boekwinkel.

Zijn Plezierbrevier

Een brevier is zoiets als een gebedenboekje. En voor van Kooten is zijn plezierbrevier een bundel van komische teksten die hij ziet als zijn gebedenboekje. De verschillende stukjes zijn in de loop der tijd door van Kooten verzameld en vertaald. Elke tekst wordt door van Kooten toegelicht, waarbij niet alleen aandacht is voor de auteur, maar ook voor de invloed die de auteur op van Kooten heeft gehad, wat er bijzonder is aan de humor die de auteur gebruikt of simpelweg wat van Kooten er leuk aan vindt. De stukjes worden gekenmerkt door de zogenaamde 'kleine man' humor. Alledaagse situaties die grappig worden door een opmerkelijke gebeurtenis of door de grappige manier waarop de auteur de situatie omschrijft. Niet alleen de uitgezochte stukjes zijn grappig, ook de introducties van van Kooten zijn regelmatig erg geestig. Helaas zijn niet alle hoofdstukken even leuk; niet gek natuurlijk, want wat je leuk vindt verschilt van mens tot mens.
quote:
Ruim dertig jaar lang heb ik geleefd in de gelukkige veronderstelling dat, op deze planeet, ik de enige Craig Brown was [...] Het was Peter Cook die mij, ergens tegen het einde van de jaren tachtig, voor het eerst attent maakte op het feit dat er nog een andere Craig Brown aan de horizon was verschenen. Maar die fungeerde, vertelde hij, als coach van Celtic [...] Ik weet nog goed dat ik een keer het Radio 4-programma Today aanzette en hoorde dat de bevolking van Aberdeen pleitte voor de oprichting van een Craig Brown-standbeeld op het grootste plein van de stad. Gedurende een miniem moment (Dat is ongelooflijk-ik ben maar een keer van mijn leven Aberdeen geweest!) dacht ik waarachtig dat ze mij op het oog hadden.
Uit: De andere Craig Brown, door Craig Brown, p.99
In Mijn Plezierbrevier geeft Kees van Kooten een leuke blik in zijn humorbibliotheek. Niet alleen krijgen we vertaalde stukjes van andere auteurs te zien, ook weet van Kooten ons te verblijden met zijn eigen humor. Daarnaast vind je achterin het boek een mini-CD waarop Kees van Kooten een aantal van de leukste stukjes uit het boek voordraagt. Erg leuk om te horen, zeker omdat de stem van van Kooten een extra dimensie aan het vermaakt toevoegt. Jammer dat de CD slechts een paar nummers bevat, het hadden er veel meer mogen zijn. Mijn Plezierbrevier is een echte aanrader, maar verwacht niet dat je continu blauw ligt van het lachen; een deel van de humor is erg subtiel.

Uitgever: De Harmonie ISBN: 90-6169-764-6 Pagina's: 479