DVD: Yes - 9012 Live

De legendarische concertfilm ''9012 Live'' van Yes was 20 jaar geleden niet alleen de commerciële doorbraak van de prog-rockband; het was tevens Steven Soderberghs breakthru. De latere regisseur van succesvolle films als Traffic en Erin Brockovich werd destijds door de leden van Yes gevraagd om een concertregistratie te maken, wat Soderbergh uiteindelijk een Grammy nominatie opleverde. Nu is de film uit op DVD, geremasterd in Dolby Digital 5.1 surround sound, en met diverse extra's zoals de ''Access All Areas''- documentaire en interviews met de bandleden.

Zeg je jaren '80-hits, dan zeg je "Yes!", hopelijk doelend op de symfonische rockband, anders gaat mijn vergelijking niet op. Owner Of A Lonely Heart, vorige zomer weliswaar nog geremixt door Max Graham, is zo'n tijdloze klassieker. Door de strakke gitaarriffs, typische baslijnen en de synth-breaks, klinkt Yes met deze hit als het iets stoerdere broertje van tijdgenoot Duran Duran. Zo wordt nog wel eens vergeten dat de band al vanaf 1968 bestaat en ook verantwoordelijk is voor het naar (vooral qua zang) Led Zeppelin neigende Roundabout, waarvan de korte versie zeer regelmatig voorbijkomt op Classic Arrow Rock.
Om een waarheidsgetrouw beeld te geven van het oeuvre van Yes, -in de loop der jaren toch al geteisterd door wisselende groepssamenstelling-, mag Roundabout mag dan ook niet ontbreken op ''9012 Live''. Aanvankelijk sneuvelde dit nummer nog op de snijtafel, maar gelukkig heeft het de Director's Cut overleefd, en is het toegevoegd als bonustrack. Diezelfde Director's Cut heeft de flashy videoeffecten van andere tracks zo veel mogelijk geschrapt waardoor de dvd redelijk puur blijft, enkele curieuze jaren '50-shots daargelaten. Gelukkig wordt de mogelijkheid aangeboden om het concert te bekijken zonder de animaties ertussendoor.

De registratie is van een Yes-concert in het Canadese Edmonton in 1984. Het is dezelfde line-up die het album '90125' gemaakt heeft: met de namen Trevor Rabin, Tony Kaye, Jon Anderson, Alan White en Chris Squire. Hoewel bij de meeste fans alleen die laatste drie tot de favoriete Yes-bezetting behoren (samen met Steve Howe en Rick Wakeman), klinkt het geluid op dvd bovengemiddeld goed voor een liveconcert. Zo zijn de keyboardklanken van Tony Kaye goed uitgemixt ten opzichte van de andere instrumenten. Leuk voor de fan is wellicht dat Jon Anderson een stukje akoestisch gitaar in I`ve Seen All Good People speelt, en keyboard in Starship Trooper en Changes.

Jon Anderson

Het beeld daarentegen stelt behoorlijk teleur. Waar verre "symphonische familie" als Pink Floyd en Marillion hun act met spectaculaire licht-effecten danwel een charismatische frontman interessant maken, is de podium-presentatie van Yes bijna lullig in verhouding tot de grotesk gespeelde muziek. Natuurlijk behoorde het haarmatje in de nek tot dé hairstyling anno 1984, alsmede badstof armbandjes en witte sneakers, maar nu lijkt het wel alsof de bandleden hun concertregistratie achteloos weggaven tussen 2 potjes squash door.

De uiteindelijke tracklist
1. Introduction
2. Cinema
3. Leave It
4. Hold On
5. I've Seen All Good People
6. Changes
7. Owner Of A Lonely Heart
8. It Can Happen
9. City Of Love
10. Starship Trooper
11. Roundabout (bonus track)

"Acces all areas", de bijbehorende documentaire, én het bandinterview duren beide ongeveer een half uur, en zijn behoorlijk onderhoudend. Hoewel de Nederlandse ondertiteling ontbreekt, is ''9012 Live'' een aanrader voor jaren '80-nostalgici, en de Yes-fans die vanaf deze tijd pas ingehaakt zijn. Voor de die hard fan is het akoestische solo-optreden van Steve Howe op woensdag 24 mei a.s. in de 'Boerderij' in Zoetermeer wellicht interessanter.

Label: Warner Releasedatum: 24 maart 2006 Waardering: