DVD: Dark Water

Dahlia Willams (gespeeld door Jennifer Connelly) is een vrouw met een jong dochtertje van vijf. Dahlia is ooit domweg vergeten door haar alcoholverslaafde moeder en ze neemt zich voor om haar dochter alles te geven wat zij nooit heeft gekregen. Helaas drukt een slopende scheiding een zware stempel op het leventje van de twee. Dahlia en dochtertje Ceci verhuizen naar een smoezelig appartementje, maar Dahlia blijkt veel innerlijke last van haar geschiedenis te hebben. Als er een lek optreedt in het appartement wordt langzaam duidelijk dat Dahlia en Ceci niet alleen getergd worden door innerlijke demonen...

De review van de film Dark Water was al eerder op FOK! te lezen. De 101-minuten durende thriller kreeg toen slechts twee sterren. Ik moet helaas na het zien van de dvd concluderen dat de film inderdaad niet al te best is. De sfeer - zeker in het eerste deel van de film - en de acteerprestaties zijn best goed. Maar zo tegen het eind gaat het fout. De zorgvuldig opgebouwde climax komt totaal niet uit de verf en wat rest zijn wat goedkope en vaakgebruikte trucs die erg voorspelbaar zijn. Ik zal ze niet verklappen, maar mensen die de film gezien hebben, weten vast wel wat ik bedoel.

From the author of "The Ring" staat er op de hoes van de dvd te lezen. Helaas kan Dark Water zich zeker niet met The Ring meten. De psychologische horror en de subtiliteit van Dark Water is verfrissend in vergelijking met de in-your-face horror van bijvoorbeeld The Grudge, maar jammergenoeg hebben we toch de meeste andere elementen in Dark Water elders ook al gezien. Liften, kleine meisjes, spiegels in badkamers, security-camera's, kindertekeningen en denkbeeldige vriendjes: niets nieuws onder de zon. Dark Water geeft deze en andere elementen een grondige recycle-beurt en geeft de kijker als gevolg een behoorlijk 'been there, done that'-gevoel.

De dvd zelf is prima in orde. De menu's zijn allemaal prima in het Nederlands vertaald en er is een Engelse en een Franse Dolby Digital 5.1-soundtrack op het schijfje gezet. Er zijn ook nog wat extra's te vinden die wat meer inzicht geven als het gaat om de visies en de keuzes van regisseur Walter Salles. Na het zien van enkele interviews wordt nog duidelijker hoeveel meer er in de film had gezeten. Het thema is namelijk razend interessant en Salles had de beschikking over geweldige acteurs als eerder genoemde Jennifer Connelly, maar ook namen als Tim Roth en Pete Postlethwaite. Naast interviews met cast en crew zijn er nog wat deleted scènes, een analyse van een drietal scènes en een alternatieve scène te zien.

De dvd schept verwachtingen, maar weet niet alles waar te maken. De afwerking en extra's zorgen ervoor dat ik twee sterren wat te karig vind, de dvd van Dark Water krijgt er daarom een sterretje bij voor de moeite.

Label: Buena Vista Home Entertainment Releasedatum: 5 april 2006
Kijkwijzer: Waardering: