DVD: Knetter

Bonnie (Jesse Rinsma) en haar moeder Lis (Carice van Houten) houden van olifanten. Lis is wel een lieve maar geen gewone moeder. Soms is ze heel druk en vrolijk, en dan weer heel somber. Eigenlijk zorgt Bonnie meer voor haar moeder dan omgekeerd. Bonnies vriendje Koos (Tom van Kessel) heeft een heleboel broertjes, en eigenlijk wil Bonnie ook graag een broertje. Maar dat vindt haar moeder niet zo’n goed idee. Baby's krijg je niet zomaar, dan kun je beter een huisdier nemen. Om Bonnie te verrassen neemt haar moeder op een dag een olifant mee naar huis...

Wat Bonnies moeder precies mankeert wordt niet gezegd, maar het lijkt erop dat ze borderline heeft, een persoonlijkheidsstoornis. Lis is soms namelijk tijden lang depressief, dan weer ontzettend hyper. Ze moet medicijnen nemen, maar doet dat eigenlijk liever niet. Gelukkig zorgt Lis' moeder, de oma van Bonnie, ervoor dat ze dat wel doet en wat Bonnie betreft: die redt zich wel met zo'n gekke moeder. Meestal tenminste. Als oma overlijdt, staat er bijna meteen iemand van Jeugdzorg op de stoep om eens rond te neuzen. Bonnie vindt het maar stil, zo met z'n tweetjes, en wil een broertje. Ondanks dappere pogingen haar moeder te koppelen lijkt dat er niet in te zitten, en na een mislukte relatie komt Lis ineens thuis met een olifant. Jawel, een grote, zware, stinkende olifant. Helaas komt op dat moment net de mevrouw van de Jeugdzorg langs, die Bonnie het liefst in een pleeggezin onder zou brengen. Als dat maar goed afloopt!

De dvd van Knetter bevat uiteraard deze ontzettend leuke film, waarin erg leuk geacteerd wordt. De altijd charmante en goedlachse Carice van Houten, een Jesse die je zo als zusje zou willen, eigenlijk is iedereen in de film gewoon ontzettend leuk. De film is in breedbeeld opgenomen (2.35:1 zelfs), het geluid is zowel in Dolby Digital 5.1, DTS als stereo te beluisteren. Er zijn ondertitels opgenomen voor de doven en slechthorenden onder ons, of voor de mensen die geen Nederlands kunnen verstaan, maar wel Frans en Engels kunnen lezen. Kortom, de film is op allerlei manieren te zien en te beluisteren.

Extra's
Als enige echte extra is de 'making of' op dvd gezet, die een klein kwartiertje duurt. We worden voorgesteld aan alle acteurs, Tom neemt ons mee op sleeptouw. Door de make-up, waar hij bijvoorbeeld vertelt dat z'n haar speciaal voor de film rood is gekleurd. Jesse stelt ons voor aan Buba de olifant, waar Carice een beetje bang van was! Ook werd spontaan besloten om de cameraploeg die de making of opnam, ook in de film te gebruiken. Regisseur Martin Koolhoven laat zien dat hij goed kan werken met jonge kinderen, maar met droppies als Jesse en Tom kan dat nooit moeilijk geweest zijn.

Knetter is een ontzettend leuke film. Met leuke acteurs, actrices en hun piepjonge collega's. Grappig, eerlijk, vertederend en gezellig, lief, afwisselend, gek... of ja, eigenlijk gewoon knetter.

Alle informatie over Knetter vind je uiteraard op de enige echte Knetter-website: http://www.knetterdefilm.nl

Label: A-Film Releasedatum: 04-04-2006 Waardering: