CD: Marc Romboy - Gemini

Duitsland is sinds 1945 eindelijk weer eens dé plaats waar het allemaal gebeurt. Niet alleen met het oog op het naderende WK-voetbal, maar ook wat betreft de muziek, en met name de techno en trance. Althans als we de bladen moeten geloven. "Aber, kannst du: Marc Romboy?"
Deze producer is hoofd van het in 2004 opgerichte 'Systematic'-label, en verantwoordelijk voor de releases van onder meer Booka Shade, Stephan Bodzin en John Dählback. Nu, twee jaar later, heeft Marc Romboy zijn eigen debuutalbum Gemini uitgebracht.

Met Jigsaw begint het album voorzichtig. Te kalm. Dit loungy nummer komt namelijk dermate langzaam los, dat het eigenlijk direct doet verlangen naar de volgende (veelbelovendere?) tracks.
De opvolger SL Mirage bevat gelukkig dan ook al wat meer vuile, pompende baslijnen, maar komt toch ook pas halverwege enigszins op gang; zonder uit te monden in totale gekte. Daarvoor blijft Romboy te behoudend. En het ontbreekt de meeste nummers eigenlijk aan een climax, waardoor Gemini op het eerste gehoor te glad, te leeg en te vlak blijft.

Na verloop van tijd hoor je echter wél de diepgang van deep house, vleugjes acid en de immer strakke electro-drums. House Ya (vs. Blake Baxter) bevat heerlijk zoemende beats en het toegankelijke Body Jack mondt nu wél eens een keer uit in iets van een climax, gedragen door lome trance-tonen. Dit nummer wordt soulvol en uitdagend gezongen door Tommie Sunshine, de Newyorkse producer die onder meer betrokken was bij Silver screen, de hit van Felix Da Housecat (& Miss Kittin). Dat deze Sunshine geen onbelangrijke is in het wereldje blijkt wel uit zijn remixen voor onder andere Elvis Presley, Kelis en Pink.

Marc Romboy heeft dan ook van niet de minste namen hulp gekregen: het is Marc Romboy vs. Robert Owens, vs. Blake Baxter en vs. Tommie Sunshine. Dat 'vs.' lijkt dan ook voor meer te staan dan alleen versus. Ook voor de 'vs.' van Verenigde Staten bijvoorbeeld, want waar Robert Owens uit de hometown of house Chicago komt, komt Blake Baxter oorspronkelijk uit de befaamde techno-city Detroit, en Tommie Sunshine tenslotte uit New York. Dat verklaart wellicht de albumtitel Gemini, niet voor niets het sterrenteken van de wisselwerking.

In de clubs heeft Romboy inmiddels al naam en faam gemaakt. Of zijn schare fans met dit niet al te spectaculair klinkende album zal groeien is de vraag. Track 10; Himalia, is weer een mooi staaltje van sferische technolounge, en de 11e afsluitende track Model 1601 heeft qua titel en geluid bij vlagen dan wel veel weg van Kraftwerk-, ook niet geheel ontoevallig uit de "Heimat von Elektro". Met Model 1601 lijkt de cirkel rond: het album eindigt net zo geruisloos als het begonnen was.

Marc Romboy's Gemini is kwalitatief een goed album, doch slechts een "Must Have" voor de liefhebber, danwel deejay.

Label: Systematic Releasedatum: 10-04-06 Waardering: