DVD: Forgiveness

De Zuid-Afrikaanse blanke politieman Tertius Coetzee kampt met schuldgevoelens over gebeurtenissen uit zijn dienstverleden. Vrijgesproken door de waarheidscommissie, maar innerlijk verscheurd, gaat Coetzee op zoek naar vergeving voor de moord op een jonge, zwarte activist. Hij reist af naar het vissersdorpje Paternoster, aan de verlaten, woeste en winderige westkust van Zuid-Afrika.

Daar zoekt hij toenadering tot de familie van het slachtoffer. Vader en moeder Grootboom zijn murw geslagen na de dood van hun zoon en weten niet goed wat ze aan moeten met het bezoek van Coetzee. Broer en zus reageren furieus; ze beramen een wraakactie...

Forgiveness is een psychologisch drama. De film wordt gedragen door het contrast tussen het woeste, verlaten en stille landschap, het suffige dorpje Paternoster, versus de emotie die enerzijds in de relatie tussen Coetzee en de familie zit, en anderszijds de emotie van gebeurtenissen die staan te gebeuren. Dit contrast zet de film op spanning. Die spanning wordt niet de hele film volgehouden, wellicht had het verhaal beter iets korter en geconcentreerder gekund. Het einde levert niet helemaal de beloofde climax.

Met name de rol van Coetzee (gespeeld door Arnold Vosloo) is erg sterk vertolkt. Radeloosheid, schaamte, wroeging en angst stralen van zijn lichaam af. De rest van de cast doet braaf mee, maar kunnen niet tippen aan Vosloo. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, want Coetzee is immers de centrale figuur in het verhaal. Maar wat meer ondersteuning voor Vosloo zou prettig geweest zijn.

Wat minder gecharmeerd was ik van de stereotype rol van de pastoor in het geheel. Ondanks zijn ingetogen charmante jeugdigheid als bemiddelaar, roept dat in Nederlandse context toch een sfeer van gekunsteldheid op. Waarschijnlijk is het vanuit de Zuid-Afrikaanse context van de maker wat logischer, aangezien geloof daar een veel sterkere rol speelt.

De film is voornamelijk Engels, al wordt er een heel enkele keer heerlijk Zuid-Afrikaans gesproken, en is Nederlands ondertiteld. Ik had wel regelmatig moeite de ondertiteling goed te lezen, vanwege lettertype en achtergrond. Als extra op deze dvd staan enkel een drietal trailers, waarvan één van Forgiveness zelf.

Al met al een prettige film, in het genre psychologisch drama, maar geen hoogvlieger.

Label: Total Film HE Releasedatum: 28 maart 2006 Kijkwijzer: Waardering: