Boek : En knielde voor hem neer - Nicolien Mizee

Nicolien Mizee, schrijfster van meerdere boeken, komt voor de dag met het boek 'en knielde voor hem neer'. Een vrij dun boek dat je in een ruk uitleest. Niet dat het verhaal weken blijft hangen, maar erg leuk om te lezen is het zeker wel. Op een best aangrijpende manier laat ze via dit boek meelezen uit een stukje uit het leven van een hermafrodiet. Een interseksueel.

Mischa is een interseksueel. Een persoon geboren met twee geslachten. Hij is dakloos omdat hij zijn koude, onveilige, ouderlijke nest is ontvlucht nadat zijn ouders hem wilden omtoveren tot een schattig meisje. Hij steelt niet, hij bedriegt niet, hij respecteert zijn medemens.

Hij heeft zijn doel gevonden in het redden van levens, in het aanwezig zijn op de juiste plaats op de juiste tijd. Zo ook voor Rinus, een louche, rijke pedofiel. Zakenman en oplichter. Als Mischa het leven van de onbetrouwbare Rinus heeft gered blijkt er een onbegrijpelijke band te zijn ontstaan tussen deze twee tegenpolen. Naarmate je verder in het boek komt, hoe meer deze band te begrijpen is.

De spanning begint op de eerste bladzijde, het moment waarop Mischa Rinus redt, en blijft dan wat meer, dan wat minder hangen door alle bladzijden heen. Het verhaal is niet lang, maar wel groots en boeiend. Door de gebeurtenissen heen leer je ook de vrienden van Mischa kennen. De mensen om hem heen die hem hebben geaccepteerd zoals hij is. Die hem hebben geaccepteerd als Mischa.

De schrijfster heeft een verhaal geschreven dat gebaseerd had kunnen zijn op een waargebeurd verhaal. Zo komt de hoofdpersoon uit het verhaal in je gedachten tot leven. Met een rijke woordenschat weet ze zelfs de onnozele leek in te lichten over de problemen die een hermafrodiet tegenkomt. Zonder wetenschappelijk of medisch te zijn. Jammer aan dit boek is wel het verrassende eind, waarin een grote vraag die bij de lezer vanzelf op zal komen, en welke ik niet zal verraden, voor altijd onbeantwoord blijft.

Uitgever: Nijgh & van DitmarISBN: 90 388 4950 8 Pagina's: 160