CD: Hundred Reasons - Kill your own

Ze hebben al een redelijke geschiedenis opgebouwd met twee studio-albums, waarvan er meer dan 200.000 verkocht zijn, enkele Kerrang!-awards en de nodige festivaloptredens. En het Engelse Hundred Reasons kwam vorige week met hun derde CD op de proppen, Kill your own. Samen met alles-kunner Larry Hibbitt en hun huidige platenlabel V2 (onder andere ook bekend van de Bloc Party) zorgde de band voor een lekker rock-album.

Vaak is het zo dat CD’s een bepaalde kant op wijzen en daar te ver in door slaan. Kill your own is echter in balans. Een goede mix van hard en ingetogen. Na één luisterbeurt had het nog wel wat weg van de standaard Amerikaanse emocore, wat vooral te wijten is aan de zanger die sommige lettergrepen nogal lang uitrekt. Iets wat in Amerika veel te vaak gedaan wordt. Maar na meerdere draaibeurten komen de nuances! Keiharde rock zoals Live fast, die ugly en A better way, nummers waarin de zanger lekker brutaal zijn scheur opentrekt en de gitaren en drums voortronken. In de andere nummers wordt het gaspedaal iets minder hard ingedrukt, maar het rockt nog steeds. Soms wordt er zelfs even op de rem gedrukt om plaats te maken voor balad-achtige nummers.

Het klinkt wel over het geheel behoorlijk toegankelijk en commercieel. Toch heeft Hundred Reasons iets extra's, de juiste gitaarriffjes, de originele hooks en zoals gezegd een goede mix van geluid. Een combinatie van hard en zacht die niet stoort en het bij een groter publiek zeker goed zal doen. De tracks hebben vaak wel een standaard couplet-refrein opbouw en de breaks voel je ook vaak een paar seconden van tevoren al aankomen. Maar omdat het over de hele linie erg melodieus en catchy klinkt is dit zeker geen nadeel. Mensen die van chaotische, rauwe emocore houden kunnen dit plaatje links laten liggen. Voor degenen die een liefde voor een lekker afwisselende edoch commerciële rock hebben is dit een aanrader.

Label: V2 Releasedatum: 21-03-2006 Waardering: