Boek: De krokodil van Manhattan - Kees 't Hart

Wanneer een Nederlander naar Amerika gaat, blijft het altijd afwachten welke vergelijkingen hij trekt. Laat hij in zijn verhalen terugkomen wat hij eerder op televisie heeft gezien, de drukte op straat, het stereotype amerikaan, de beroemde re-fill in verschillende restaurants, of benoemt hij juist de verschillen. Als er dan ook nog een boek wordt geschreven, wordt het helemaal spannend natuurlijk.
Kees 't Hart, auteur van meerdere romans, essays en verhalenbundels, doet ons verbazen. Iedere mogelijke vergelijking blijft afwezig.

De krokodil van Manhattan, het nieuwste boek van Meneer tea Heart, zoals hij zichzelf in Amerika voorstelt aan verscheidene mensen, gaat echter niet over Amerika an sich. Kees gaat op onderzoek in de States, New York om precies te zijn. Hij logeert bij een vreemde man, met wie hij een appartement deelt. Deze vreemde man heeft vreemde connecties, waar je zelfs later in het boek de vinger nog niet op kunt leggen.

De docent, beleidsmedewerker van de theateropleiding in Leeuwarden, is vreselijk hard op zoek naar Meneer Harkarvy. DE man, die Kees kan geven waar hij naar op zoek is. Vreemde Theo, de huisbaas en antiquair, schijnt Harkarvy te kennen, maar maakt de zoektocht niet eenvoudiger. Theo schijnt wel de juiste invloed te hebben, om Kees in een innerlijke strijd te laten belanden. De strijd tussen gevoel en verstand, een strijd die hij niet kan gebruiken in zijn zoektocht naar verlangen naar inzicht en tederheid.

Dit boek is niet eenvoudig te lezen. Twee maal heb ik alle bladzijden, iedere letter gelezen. Geworsteld haast. Na 38 bladzijden ontdekte ik dat ik niet een enorm lange epiloog aan het lezen was, maar dat het boek daadwerkelijk was begonnen.

De schrijver weet hiernaast een zeer aparte mix van Nederlands en Engels te combineren in enkele zinnen, waardoor je zeker je verstand moet blijven gebruiken tijdens het lezen van dit boek. Het mag duidelijk zijn dat ik na het lezen van het boek nog geen enkel idee had waar het verhaal over ging. Na een tweede keer lezen, ging het zeker makkelijker.

Nadat ik dit boek voor de eerste keer had gelezen, zou ik er geen aardig woord voor over hebben. Maar gezien de naam van de auteur, besloot ik dit boek en tweede kans te geven. Inderdaad, een lastig in te delen boek, geen weglees of flutromannetje, maar een diepzinnig relaas, met meer diepgang dan in eerste instantie was gebleken.

Uitgever: Querido ISBN: 90 214 6754 2 Pagina's: 252