CD: LateNightTales - Belle & Sebastian

LateNightTalesOnder andere The Flaming Lips, Four Tet en Jamiroquai gingen de indie-grootheden uit Schotland al voor. Al jaren geeft het label Azuli verschillende bands de kans om een verzamelalbum met hun favoriete muziek samen te stellen. In 2006 is het dus de beurt aan Belle & Sebastian, een band die bekend staat om de verschillende invloeden. Logischerwijs zou een verzamelalbum dan ook zeer gevarieerd moeten zijn.

Gevarieerd is een understatement. Jazz, soul, funk, hiphop en pop. Deze editie van LateNightTales heeft het allemaal. Helaas zijn niet alle nummers even fijn. Nummers als It's An Uphill Climb van Walter Jackson en Lost In The Paradise van Gal Costa klinken behoorlijk gedateerd. Een aantal van dit soort oude nummers lijken er alleen maar opgezet te zijn om interessant over te komen. Gelukkig blijft er nog genoeg goeds over. Het leuke aan verzamelalbums als deze is het ontdekken van nieuwe muziek, en die mogelijkheid is er bij dit album zeker. Enkele van mijn ontdekkingen waren de dromerige sound (denk aan Postal Service) van Mum, de vrolijke pop van Bigstar en de geweldige beats en grooves van Butch Cassidy Sound System.

Ook de voor mij meer bekende namen kwamen voorbij, zoals Stereolab, Johnny Cash en On A Clear Day You Can See Forever van The Peddlers. Van de laatste zal men vooral het instrumentele gedeelte kennen, die Extince gebruikte voor zijn hit Spraakwater.

B&S

Éen van mijn favorieten is People Make The World Go Round van Innerzone Orchestra, dat direct afkomstig lijkt van de soundtrack van een 80's detective. Alsof er nog niet genoeg stijlen voorbij zijn gekomen krijgen we ook nog een stukje klassiek van Bach voorgeschoteld.

Dat laatste lijkt misschien wat pretentieus, ik zie dit album liever als een lesje muziekgeschiedenis. Het probleem is echter dat niet iedereen elk nummer zal kunnen waarderen, misschien zelfs het overgrote gedeelte niet. Ook de cover door B&S van Cassaco Marron van de Braziliaanse Evhina is niet echt de moeite waard. Muziekliefhebbers met een erg brede muzieksmaak komen dan weer wel uitermate goed aan hun trekken.
Een leuke verzamelaar, maar zeker niet voor alle Belle & Sebastian fans.

Label: Azuli Releasedatum: 27-02-2006 Waardering: