DVD: Red Eye

Vijf jaar lang bleef het akelig stil rond Wes Craven. Zijn vorige project, de film Cursed, wilde niet echt vlotten. Na twee jaar werk bleek de film over weerwolven min of meer een flop. Is Wes Craven over zijn hoogtepunt heen of zullen we de komende tijd weer veel meesterwerkjes op thrillergebied van de Amerikaan mogen verwachten? In Red Eye tilt Craven het verhaal naar grotere hoogten; in letterlijke zin, want het verhaal speelt zich grotendeels af in een vliegtuig, gedurende de nachtvlucht.

Als Lisa Reisert (Rachel McAdams), manager van een hotel, een nachtvlucht neemt om van de begrafenis van haar oma naar huis te vliegen, ontmoet ze de innemende Jackson Rippner (Cillian Murphy). Haar vliegangst vergeet ze een beetje door de helderblauwe ogen van de vriendelijk glimlachende Jackson, al beseft ze op dat moment nog niet dat Jackson niet zo vriendelijk is als gedacht. Eenmaal in de lucht blijkt Jackson namelijk het brein achter een moordaanslag op een belangerijke politicus die verblijft in het hotel waar Lisa werkzaam is. Lisa blijkt een belangrijke spil in het moordcomplot te vormen. Jackson dwingt haar namelijk mee te helpen omdat anders een huurmoordenaar haar vader wat aan zal doen. Lisa staat voor een moeilijke keus: ze wil haar vader redden, maar tegelijkertijd niet verantwoordelijk zijn voor de dood van de politicus. Wat voor mogelijkheden heeft Lisa op tien kilometer hoogte?

Op zich is een thriller die zich afspeelt op grote hoogte niets nieuws. Vaak zagen we al dat een vliegtuigkaping inspiratie vormde voor een thriller en zeer recent nog zagen we in Flightplan hoe Jodie Foster opeens een kind kwijt was aan boord van een vliegtuig. Red Eye is een origineel verhaal, waarbij vooral de geïsoleerde positie van het vliegtuig een essentiële rol speelt. De wijze waarop Jackson Lisa dwingt om haar bevoegdheden in het hotel aan te wenden om een moordaanslag te plegen is zeer goed doordacht. Vaak zie je in thrillers als deze dat het slachtoffer de ene domme keuze na de andere maakt; in Red Eye is hier geen sprake van; Lisa blijkt vol met verrassingen te zitten om Jackson dwars te zitten. De twee hoofdrolspelers, Cillian Murphy en Rachel McAdams, zetten hun rol bijzonder goed neer en dragen zo bij aan de spanning van de film. Grootste zwaktebod van de film is de vastberadendheid die Lisa heeft om de politicus te redden en zo het leven van haar vader in gevaar brengt.

De DVD van Red Eye is voor een normale release dik in orde. Niet alleen zijn de beeld- en geluidskwaliteit uitstekend, maar ook qua extra materiaal voldoet deze release ruimschoots. Zo vinden we bijvoorbeeld een aardige commentaartrack van onder andere Wes Craven en kunnen we in twee features ('Wes Craven: een nieuw soort thriller' & 'The Making Of') zien hoe de film tot stand is gekomen en hoe de betrokkenen mee hebben gewerkt aan Red Eye. Tot slot bevat de DVD ook nog de trailer voor de film Just Like Heaven.

Red Eye is een spannende en originele thriller, die in zo'n 73 minuten laat zien hoe moeilijk het kan zijn om bepaalde keuzes te maken. Wes Craven heeft daarbij goed gebruik gemaakt van de beklemmende sfeer in het vliegtuig en weet ook in de slotscènes, buiten het vliegtuig, te laten zien dat hij het 'trucje' absoluut nog niet verleerd is. De film weet je, vooral op het einde, op het puntje van je stoel te krijgen en is bijzonder origineel.

Label: Dreamworks Releasedatum: 24 maart 2006 Kijkwijzer: Waardering: