DVD: Must Love Dogs

Soms kun je aan de foto op de hoes al zien wat voor film je in de verpakking vindt. De foto van John Cusack, Diane Lane en een grote zwarte NewFoundlander straalt al direct het standaard 'feelgood' verhaal uit. Ontstijgt Must Love Dogs het clichématige van de gemiddelde RomCom, of is deze film een saaie grijze muis?

Al in de eerste minuten wordt vrij duidelijk hoe het verhaal wordt opgebouwd. Allereerst maken we kennis met hoofdingrediënt Sarah Nolan (Diane Lane) en haar familie. Sarah is sinds een paar maanden gescheiden en haar familie vindt het de hoogste tijd dat ze weer eens op zoek gaat naar een nieuwe man van haar leven. Sarah is het daar mee eens, maar wil niet door familie en vrienden gekoppeld worden; het liefst komt ze de ware gewoon ergens tegen. En als ze dan een leuke man tegenkomt, dan komen de twijfels alsof ze weer in de puberteit is: zit mijn haar wel goed, komen mijn borsten wel goed naar voren en wat als hij met me naar bed wil?

Het tweede ingrediënt van Must Love Dogs is Jake (John Cusack), ook net gescheiden en ook zijn vrienden vinden het voor hem de hoogste tijd om weer eens rond te scharrelen. Het bindmiddel voor deze twee ingredienten is de contactadvertentie. Vrienden van Sarah plaatsen ongevraagd een advertentie op een datingsite en al snel wordt ze op pad gestuurd op een paar flink mislukkende dates. Ondertussen duikelt een vriend van Jake toevallig Sarah's advertentie op en de twee ontmoeten elkaar. In eerste instantie, want zo staat altijd in het recept van het grote kookboek voor Romantische Komedies, klikt het niet echt tussen de twee. Maar Jake geeft niet op en Sarah raakt toch geïnteresseerd. De twee ontmoeten elkaar vaker, beginnen elkaar leuk te vinden, maar op een gegeven moment loopt het toch spaak. Zullen de twee elkaar ooit nog weer zien en krijgt ook deze film een 'Happy End?'

Het is wel duidelijk; Must Love Dogs doet geen enkele moeite om qua verhaal uit te stijgen boven de rest van de vele RomComs die elk jaar de weg naar de winkel weten te vinden. Er zit helaas maar weinig liefde in het acteerwerk -nergens krijg je echt sympathie voor Jake of Sarah- en ook de schrijvers hebben weinig moeite gedaan om ergens de diepte in te gaan; een beetje humor, een beetje romantiek, een beetje tranentrekkers en een gelukkig slot (alhoewel niet echt duidelijk is waarom de twee zo dol zijn op elkaar). Het resultaat is een matige mix van van alles en nog wat, waaraan je een tamelijk onvoldaan gevoel overhoudt.

De DVD van Must Love Dogs is qua beeld en geluid uitstekend. Niets mis mee. Qua extra's is er niet veel te vinden, maar bij een film als deze is dat ook niet erg verwonderlijk. Een paar verwijderde scènes (met commentaar), een paar bloopers (twee stuks maar liefst!) en de bioscooptrailer, meer is er niet.

Must Love Dogs is een standaardwerkje, erg geschikt om eens te bekijken op een regenachtige zondagmiddag, maar verwacht er niet teveel van; daarvoor gaat de film te weinig in op de karakters en er is qua humor weinig te beleven. Het is niet zo dat je de film al na een kwartiertje uit wilt zetten, maar soms vraag je je wel af wat nou de clou is van het geheel. Als je niet van verrassingen houdt en gek bent op 'Happy Ends', dan zit je goed bij deze film: Must Love Clichés.

Label: Warner Bros Releasedatum: 8 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: