CD: Khoma - The second wave

Nog net op tijd. De nieuwe CD van het Zweedse Khoma; The second wave. Nog net op tijd? Waarom dan zul je je afvragen? Omdat dit winterrock pur sang is en er nou nog sporadisch een vlok sneeuw naar beneden komt dwarrelen. Het doet denken aan Radiohead in combinatie met A Perfect Circle, Kashmir met een beetje Sigur Ros. Gitaarriffs en keyboardsequenties, herrie en sfeer, wanorde en structuur. Het is als het winterse landschap in Zweden zelf, ruige, donkere bossen afgewisseld met de sereniteit van spierwitte sneeuwvlaktes. Khoma levert een gevarieerd album af, met juweeltjes van nummers erop.

Het is een luisteralbum, ga geen krant zitten lezen, ga niet schoonmaken of computeren tijdens het beluisteren van deze CD. Pak een alcoholische versnapering, doe je gordijnen dicht, steek wat kaarsen aan en plof achterover in een luie stoel. Zet het volume open en geniet! The second wave is een intens album, muziek die je als het ware meesleept in een winters epos. De meeste nummers kennen niet de standaard couplet-refrein opbouw, maar zijn muzikale kunstwerkjes met als basismaterialen vette gitaren en beukende drums die verder gedecoreerd worden met atmosferische tonen en intensieve zang.

Khoma komt uit het muzikale Antwerpen van Zweden, Umeå. Een bakermat voor Zweedse rock, gelegen in het hoge noorden. De band bestaat uit drie basisleden, zanger Jan Jämte, gitarist Johannes Persson en Fredrik Kihlberg die gitaar en piano voor zijn rekening neemt. Verder bestaat de band in het totaal uit 12(!!) roulerende leden die af en aan meedoen met opnames en concerten. Zo zijn er onder andere leden van The Perishers en Cult of Luna aanwezig. Khoma heeft een politiek geëngageerde kijk op de wereld, die soms terug komt in de teksten, maar voornamelijk terug te vinden is op hun website onder het kopje 'ideology'. Socialisme, feminisme, milieu en anarchisme, het komt er allemaal in terug. Een soort Scandinavische SP met gitaren. Wij hebben een rappende Donner, zij hebben Khoma. Ik weet wel wat ik liever heb.

Het album is gevuld met 11 tracks die samen iets meer dan vijftig minuten klokken. Enkele hoogtepunten van de plaat zijn Medea en Like coming home. Mooie gitaarnummers worden op de juiste momenten afgewisseld met rustige intermezzo's als de track Asleep. Eigenlijk is het hele album een hoogtepunt! En nu niet gaan lopen miepen over die vijf sterren, als je van rock houdt is dit het gewoon waard. Steun het feminisme en zeg nee tegen de walvisvaart! Koop Khoma!

Label: Roadrunner Records Releasedatum: 3 april 2006 Waardering: